VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pardubice slaví 60 let od vzniku trolejbusové dopravy

Pardubice - V neděli 20. ledna roku 1952 byl slavnostně zahájen provoz na první pardubické trolejbusové lince – „trojce“

23.1.2012
SDÍLEJ:

V neděli 20. ledna 1952 byl slavnostně zahájen provoz na první pardubické trolejbusové lince. I přes nevlídné počasí tehdy stála šestice nových trolejbusů Škoda 7Tr seřazena na Stalinově třídě (dnes třída Míru), kde také došlo k přestřižení pásky.Foto: archiv

Pardubické trolejbusy slaví v těchto dnech 60. narozeniny. V neděli 20. ledna 1952 byl slavnostně zahájen provoz na první pardubické trolejbusové lince.
I přes nevlídné počasí tehdy stála šestice nových trolejbusů Škoda 7Tr seřazena na Stalinově třídě (dnes třída Míru), kde také došlo k přestřižení pásky.

A jak to tehdy vlastně začalo? Pardubice se v polovině 19. století zařadily mezi dopravě zaslíbená města. Díky trati z Prahy do Olomouce se staly důležitým železničním uzlem a od roku 1908 jako jedno z prvních měst v Čechách mohly využívat i meziměstské autobusy. Trvalo ale dlouho, než mohli Pardubičané poznat výhody městské hromadné dopravy (MHD).

Místo původně uvažované tramvaje nakonec vyjely do pardubických ulic 20. ledna 1952 trolejbusy.

Obliba MHD rostla

Bylo to necelé dva roky poté, co území Pardubic prvně protnula linka MHD. Její zakladatelé sice plánovali, že „elektrické bratříčky“ autobusů nasadí již od zavedení i na první linku, jenže bohužel se nestihla výstavba elektrického vedení. Proto v květnu 1950 vyjely na první linku mezi městskou nemocnici, starým nádražím a jižním předměstím u výpadovky na Chrudim „jen“ autobusy. Zájem o veřejnou dopravu v Polabí se projevil velmi rychle.

Po otevření druhé linky, také ještě autobusové a spojující Svítkov a Slovany, tak pokračovaly přípravy na provoz trolejbusů. Plány na jejich zavedení v Pardubicích se zrodily ve Východočeských elektrárnách krátce po válce. Na přelomu 40. a 50. let je zrealizoval první šéf dopravního podniku Ladislav Holubář. Přípravy pak vyvrcholily těsně před koncem roku 1951, kdy se vydal pardubický trolejbus poprvé na zkušební jízdu jen ze Semtína do Bohdanče, protože dokončovanou trať v centru města postihl výpadek proudu. Přesto to byl velký úspěch.

Montéři se radují

„Přítomní montéři se ve voze objímají, jedna z úřednic gratuluje k počátku provozu. Jedeme pomalu k Bohdanči,“ cituje web věnovaný pardubickým trolejbusům jednoho z pamětníků.

Tři týdny po zkoušce vyrazily trolejbusy Škoda 7Tr do pravidelného provozu.
První pardubická linka, trojka, jezdící pod stejným označením a po nepříliš změněné trase dodnes, vedla od nádraží přes dnešní třídu Míru a Semtín až do Bohdanče.

Původně mělo elektrické vedení končit v Rybitví u někdejší továrny UMA. Nakonec bylo protaženo až do lázeňského městečka, a to i díky brigádnické práci lidí z Bohdanče, kteří každou volnou sobotu a neděli pomáhali budovat stožáry trolejového vedení i bez nároku na odměnu.

Trolejbusy si v Pardubicích získaly oblibu cestujících i dopravního podniku, i když v rovinaté krajině nemohly ukázat jednu ze svých největších předností – oproti autobusům velmi svižně zdolávaly prudké kopce, jako třeba v Praze na Strahově či lince do Jinonic.

V červnu 1953 byly na původně autobusy obsluhovanou „jedničku“ od nemocnice na jih města nasazeny trolejbusy a sítě se dále rozrůstali.

Jedině české vozy

Kromě nových a ojetých škodovek 7Tr koupil dopravní podnik i šest předválečných trolejbusů Tatra T 86.
Původně pražské vozy se příliš neujaly, a tak v pardubických ulicích, stejně jako v dalších československých trolejbusových provozech, vládly výrobky plzeňské a ostrovské škodovky.

Českému výrobci zůstaly Pardubice věrné dodnes.
Nejnovějšími přírůstky jsou od roku 2008 třínápravové vozy Škoda 28Tr.

V Pardubicích a okolí dnes jezdí deset denních linek obsluhovaných téměř šesti desítkami trolejbusů. V garážích pardubického městského dopravce nechybějí ani historická vozidla, přepravující veřejnost při nejrůznějších výročích a také na občasné historické lince. Mezi veterány parkuje i československo-jugoslávský unikát, trolejbus Škoda-Sanos, který původně jezdil ve Zlíně.

(iko, čtk)

23.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Spirituál kvintet hrál poprvé na hradě Střekov, přišlo tisíc lidí.

Pernštejnská fortuna pošesté. Na nádvoří zámku zní opět folk

Ilustrační foto.

Zpráva OFS: Jak hlásit výsledky a fakta

Na pardubických Olšinkách bude sraz koček

Pardubice – Prostory ABC klubu na Olšinkách se v sobotu naplní chovateli koček a samozřejmě i jejich chlupatými svěřenci.

Pardubický festival plný jógy ukáže, že má jóga mnoho směrů

Pardubice – Zacvičit si jógu nebo se o ní alespoň něco dozvědět budou moci Pardubáci dnes na letním pardubickém festivalu jógy Surya yoga fest v Centru Kosatec. 

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Moravany aby si přibalily na Myšáka kočku...

Pardubicko – Zpropadený los. Pardubické béčko musí stejně jako v loňské sezoně také v úvodu letošního ročníku podruhé v řadě cestovat k soupeři. Živanice hostí nováčka skupiny C s jediným cílem. Tím tříbodovým. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení