VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Choltické nádraží možná čeká demolice

Choltice - Od roku 1882 se Choltice řadí mezi místa, která mají vlastní železniční nádraží.

10.8.2009 1
SDÍLEJ:

Čeká choltické nádraží demolice? Foto: DENÍK/Luboš Jeníček

Historická budova by se však mohla stát minulostí. Zhruba rok je již opuštěná a chátrá. České dráhy (ČD) zvažují, že objekt zdemolují. Starosta městyse, jehož jméno železniční zastávka nese, by však tento krok považoval za velmi nešťastný. A bude se snažit, aby Choltice starou budovu získaly a využili ji pro nájemní bydlení.

Budova zastávky v Cholticích je v majetku Českých drah. „Je dlouhodobě neobsazena. Objekt je osamocený mimo zastavěnou část obce a je trvale terčem vandalů a bezdomovců. Regionální správce majetku neustále opravuje jeho zabezpečení,“ říká Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah s tím, že například poslední zatlučení výplní otvorů v přízemí bylo provedeno před dvěma týdny. „Jelikož je objekt pro ČD, a.s. nepotřebný a jeho stav je přes vynakládané prostředky na zabezpečení nedobrý, byl navržen na demolici. Samozřejmě, že podobně jako jiné nepotřebné objekty může být projednán i jeho případný odprodej, pokud by ovšem o takový objekt někdo projevil zájem.“

České dráhy podle Petra Šťáhlavského podobně jako ostatní soukromé železnice v České republice a stejně jako železnice v Rakousku, Německu nebo ve Švýcarsku opouštějí nepotřebné objekty včetně budov některých stanic. Ty mohou být využity ke komerčním účelům nebo mohou být v případě zájemců odprodány. „V mnoha případech se však zájemce nenajde, a pak je vhodnější takový objekt odstranit, aby se nestával terčem vandalů, nemohli se v něm usídlit bezdomovci a vyloučilo se ohrožení osob v důsledku postupného chátrání nevyužitého objektu. V České republice je řada stanic, které nejsou ČD využívány a mohou být odprodány nebo se jedná z výše uvedených důvodů o jejich demolici,“ dodává mluvčí Českých drah.

Choltický starosta chce zabránit demolici

České dráhy mají v plánu zbourat budovu nádraží, která sice stojí na katastru Svinčan, ale protože má blíže k druhé obci, nese název Choltic. Nic není jistého, pokud se však nenajde zájemce o koupi opuštěného objektu z roku 1882, demolice by jej zřejmě neminula. České dráhy (ČD) totiž pro nádražní budovu, v níž ještě donedávna přebývali ve čtyřech bytech nájemníci, nemají využití.

Pro choltického starostu Jana Málka je demolice těžko přijatelný krok. „Je to naše srdeční záležitost, protože v roce 2001 jsme provedli dost rozsáhlou rekonstrukci, kdy kolejiště upravovaly České dráhy a na rekonstrukci nástupiště jsme se podíleli my spolu s obcí Svinčany. Dali jsme dohromady peníze, zhruba půl milionu korun na zadláždění a peron,“ říká starosta. Před sedmi lety se také na choltickém nádraží konaly oslavy 120 let od vybudování dráhy Přelouč – Heřmanův Městec – Prachovice. Choltický úřad předpokládal a jednání s Českými drahami tomu nasvědčovaly, že další peníze bude dráha směřovat do fasády a zvelebení objektu. Ještě do minulého roku v něm fungovaly čtyři nájemní byty. „Najednou jsme s hrůzou zjistili, že z nějakých důvodů je to už objekt neobydlený, lidé z něj začínají mít strach, protože se v neobydlených bytech začali shromažďovat bezdomovci. Pak přišel o okna a zabednily se výplňové otvory. Přestal být využíván nájemníky, což je většinou začátek konce domu,“ říká Jan Málek. Ten se dozvěděl, že v jedné z parlamentních debat padl i návrh, aby se České dráhy zbavovaly nepotřebných objektů i bezúplatným převodem. V září se proto vydá na vedení Českých drah a bude s ním o této variantě záchrany nádraží jednat.

Prozatím však ČD mluví pouze o prodeji. „Kdyby šlo o koupi, tak bych měl velké problémy v zastupitelstvu, aby jsme do toho šli,“ říká starosta. „Poněvadž budova je dnes už v poměrně zdevastovaném stavu.“ Pokud by městys nádraží získal a dohodl se i se Svinčany na změnách katastru, využil by objekt opět pro bydlení. „Je to stylová stavba, klasické nádraží, jaká se budovala. Mělo by se zachovat,“ míní Málek.

Autor: Petr Doubrava

10.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Škoda 110 R.
AUTOMIX.CZ
13

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Petr Sýkora

Kanonýr Sýkora pokračuje v Pardubicích

Jak si ve městě nepřivázat kolo

Pardubice - Dopravní prostředek uzamčený k zavíratelné bráně není nejlepší nápad.

Letiště posílí svou bezpečnost

Pardubice – Bezpečnější než doposud by mělo být pardubické letiště. Získá totiž více než osm milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury, které využije na nákup bezpečnostních zařízení.

Tajfun a Calypso. Vodní skauti křtili nové pramice

Pardubice – Ahoj! 21. oddíl vodních skautů Bílý delfín Pardubice o víkendu spustil na vodu dvě krásné nové pramice: Tajfun a Calypso, které doplní stávající plavidla Štiku a Poseidon.

Basketbalisté mohou dnes dokonat obhajobu bronzu

Pardubice – Co by se muselo stát? Pardubičtí basketbalistů stojí centimetry od stupňů vítězů. Respektive toho nejnižšího. V prvním utkání o třetí místo zcela dominovali pod opavskými koši. Načechrali si dvacetibodový polštář. Pouze na něm nesmějí usnout, aby Slezané kruté manko nesmazali. Upřímně řečeno, nejeví se to moc jako reálné.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies