VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výsledek referenda: Přišlo 21 procent voličů, pro obvody je 60 procent z nich

Pardubice - /FOTOGALERIE/ Krajské město mělo ve čtvrtek na programu historicky první referendum. Obyvatelé Pardubic odpovídali na otázku, která zněla „Souhlasíte s členěním statutárního města Pardubice na městské obvody?" Celý den jsme pro vás dění sledovali on-line.

13.6.2013 24 AKTUALIZOVÁNO 14.6.2013
SDÍLEJ:

Volební místnosti se uzavřely, sčítání výsledků historicky prvního referenda je tuFoto: DENÍK/ Luboš Jeníček

0:43 - Děkujeme Vám za pozornost při sledování tohoto on-line přenosu. Situaci ve městě budeme i nadále sledovat, nejnovější informace Vám přineseme buď v tištěném vydání Pardubického deníku, či na našem webu.

0:38 - Zastupitelé se nyní musí vypořádat s otázkou, jak s výsledky referenda naloží. Již v pátek zasedne pracovní skupina, do níž nominovaly členy všechny politické subjekty zasedající v zastupitelstvu. Jejím úkolem bude vyhodnotit výsledky místního referenda a navrhnout zastupitelstvu další postup. Referendum na téma městských obvodů vyhlásili pardubičtí zastupitelé počátkem dubna letošního roku. Pardubice jsou rozděleny na osm městských obvodů. O vhodnosti a nákladnosti tohoto uspořádání diskutují politici již několik let, shodu však nikdy nenašli. 

0:32 - Byla zaznamenána jedna stížnost, když občan chtěl hlasovat o jiné otázce, než o které se hlasovalo. Trval na tom, aby otázka zněla „jestli souhlasí s tím, aby se investovalo do rozvoje města", čímž narážel na hlášení městského rozhlasu. Tvrdil, že dokud mu nebude umožněno sepsat stížnost, nebo hlasovat o této otázce, tak z místnosti odejde. Po sepsání stížnosti z místnosti odešel. 

0:31 - „Předpokládám, že v úterý by mohlo být na zasedání zastupitelstva jasno. Není nezbytné tuto problematiku řešit několik týdnů," dodal tajemník magistrátu Michal Zitko.

0:29 - „Dvacetiprocentní účast není úplně malá. Jde o vyjádření části obyvatel, kteří obvody hodnotí kladně, že jim přináší pozitiva - ač pro mě osobně přináší velké náklady. Přestože výsledek referenda není závazný, budeme s ním pracovat. Byla ustanovena skupina, která má přijít s konkrétními návrhy," uvedla po skončení referenda primátorka města Štěpánka Fraňková. Pardubice nepřekročily při svém historicky prvním referendu hranici účasti, která je nutná pro to, aby byly výsledky pro komunální politiky závazné. Aby výsledky závazné byly, muselo by přijít hlasovat alespoň 35 procent lidí trvale hlášených v Pardubicích a starších osmnácti let.

Komise, která na magistrátu očekávala zástupce jednotlivých volebních okrsků.0:23 - Pardubice již znají celkové výsledky historicky prvního referenda na území města. Celková účast dosáhla 21 procent, což je 14 908 voličů. Souhlas se současným členěním statutárního města Pardubice na městské obvody vyjádřilo 60 procent lidí, nesouhlas vyjádřilo 39 procent zúčastněných a zbytek voličů se zdržel. Oprávěných voličů na území města bylo kolem 71 tisíc.

0:14 - Z důvodu výpadku sítě měli zpoždění zástupci městského obvodu VI. Zde dorazilo 26,7 procenta občanů, pro „ano" se vyslovily zhruba dvě třetiny z nich. 

0:12 - Dorazili zástupci městského obvodu II. Účast je zhruba 22 procent, pro zachování stávajícího se členění města se vyslovilo více než 70 procent občanů. Na městském obvodě V je účast 20 procent, z toho zhruba 60 procent občanů by rádo zachovalo současný stav členění města.

23:49 - Dění na radnici již sleduje i primátorka města Štěpánka Fraňková.

23:43 - Dorazil i sedmý městský obvod. Účast zde je slabě nad třiceti procenty, přes 70 procent se vyjádřilo pro zachování obvodů. „Překvapilo mne, kolik maminek s kočárky dorazilo odevzdat svůj hlas," řekl Jaroslav Kolář, člen rady obvodu. 

23:37 - Zapisovatelka místní komise z Dubiny Ludmila Knotková dorazila na magistrát na kole. Účast na „trojce" je necelých dvacet procent, 1300 voličů bylo pro „ano", 1136 pro „ne". Většina z těch, co k volební urně dorazili, by si tedy přáli stávající členění města na městské obvody. Kuriozitou je, že podle zapisovatelky se jedna ze členek komise ještě před sečtením hlasů pozvracela.

23:32 - Jako třetí dorazil ve čtvrt na jedenáct první pardubický obvod, účast zde byla 13,5 procenta. „Čekal jsem deset procent," řekl pardubický zastupitel na „velké" i „malé" radnici Jiří Lejhanec (ODS). „Tušili jsme, že potřebný počet voličů nepřijde. Domnívám se, že i otázka byla špatně položená. Měli jsme se ptát, zda občané chtějí zrušit obvody," dodal Lejhanec. Podle prvotních informací na pardubické „jedničce" souhlasila jedna třetina se současným členěním statutárního města, dvě třetiny se současnou podobou nesouhlasí. Čtyři minuty před půl dvanáctou poté dorazili zástupci Dubiny.

23:21- Na pardubickou radnici by každou chvíli měla dorazit po účasti na zahajovacím koncertě festivalu Smetanova Litomyšl i pardubická primátorka Štěpánka Fraňková.

23:09 - Pokud vše dobře půjde, výsledky by měly být známy kolem půlnoci.

23:03 - Na pardubickou radnici, kde se shromažďují výsledky, dorazili zhruba hodinu po uzavření místností jako druzí zástupci čtvrtého městského obvodu. 

22:42 - „V Hostovicích mělo referendum hladký průběh. Účast byla nad padesát procent," řekla předsedkyně místní komise Marcela Řeháková. „Lidé chodili hlavně odpoledne, nejvíc v době od 17 do 21.45 hodin. To k nám také dorazil poslední volič," podotkla Marcela Řeháková. A jak si komise krátila čas? „Hodně jsme jedli, prohlíželi hostovické kroniky, sledovali aktuální politické dění a občas i kouřili," pokračovala předsedkyně komise. „Řešili jsme snad jediný problém, když k nám dorazili Slováci s trvalým pobytem v jiné části Pardubic a chtěli hlasovat. Bohužel si však nezajistili voličské průkazy, a tak jsme jim to nemohli umožnit," dodala Marcela Řeháková.

Jako první přivezli výsledky z Hostovic.22:40 - Jako první přivezly výsledky Hostovice, a to minutu před půl jedenáctou.

22:29 - Zastánci obvodů vytvořili v minulých dnech webovou prezentaci, proč by měly být obvody zachovány. Podívejte se sami na jejich zdůvodnění, ZDE.

22:07 - Referendum se příliš nelišilo od běžných voleb do komunálního zastupitelstva či Poslanecké sněmovny. Volební okrsky zůstaly stejné, a tak lidé mohli volit na místě, kde jsou zvyklí. Jednou ze změn bylo, že po uzavření volebních místností výsledky nezpracovává Český statistický úřad, ale samotný Magistrát města Pardubic. „Oproti běžným volbám byly zřízeny místní komise a jedna městská komise. Ty suplují to, co obvykle dělá Český statistický úřad. Dalším rozdílem bylo, že při referendu nebylo možné průběžně zveřejňovat, jaká je volební účast. Mohlo by to totiž být bráno jako ovlivňování hlasování," sdělil tajemník pardubické radnice Michal Zitko. Novinkou také bylo, že voliči nedostali hlasovací lístek přímo do schránky, ale vyzvedli si ho až přímo ve volební místnosti.

22:00 - Volební místnosti se uzavřely, začíná sčítání. I nadále pro vás sledujeme on-line!

21:57 - „Po organizační stránce bylo historicky první referendum v pořádku. Žádné problémy zásadnějšího rázu jsme nemuseli řešit," řekl předseda městské komise Zdeněk Semorád.

21:42 - Hlasovat o budoucím uspořádání Pardubic přicházejí při prvním referendu v historii města poslední zájemci. Lehká nervozita u komisí stoupá, jejich členové  tlačí hodiny dopředu, aby už konečně po dvanácti hodinách mohli sčítat výsledky prvního pardubického referenda v historii.

21:18 - „Průběh referenda je zatím hladký," řekl Deníku hodinu před uzavřením místností předseda městské komise Zdeněk Semorád.

Svůj hlas přišel vhodit také ředitel Východočeského divadla Petr Dohnal.20:33 - K referendu dorazil také ředitel Východočeského divadla Petr Dohnal. Více čtěte ZDE.

20:15 - „Referenda jsem se zúčastnil. Vyjádřil jsem se pro to, aby byly městské obvody zachovány. Ostatně, stál jsem u jejich zrodu," konstatoval pardubický zastupitel za KSČM Pavel Studnička, který je zároveň zastupitelem na pátém městském obvodě. „Myslím, že pokud obvod funguje dobře, tak je to na něm i vidět. To je podle mého názoru i případ Dukly, která se od vzniku malé radnice změnila k nepoznání," podotkl Pavel Studnička. „Je možné, že některé obvody nefungují tak dobře a občané jsou s jejich výsledky nespokojeni. Proto bych osobně raději rozhodoval jen o svém obvodu, do kterého patřím," dodal komunistický zastupitel. „Každopádně jsem přesvědčen o tom, že obvody mají smysl a že jsou skutečně blíže občanům," uzavřel Pavel Studnička.

19:51 - Vyjádřit svůj názor na existenci městských obvodů se podle místní komise na Dubině pokusil i zdejší zajíc. Běhal zmatečně před školou ve snaze najít správný vchod do volební místnosti, kde by mohl odevzdat svůj hlas. To se mu však, podle informací našeho Deníku, nepovedlo.

19:22 - K referendu přišel i jeho bývalý náměstek a dnešní zastupitel za opoziční ODS Alexandr Krejčíř. „Vyslovil jsem se pro zachování obvodů. Myslím, že smysl mají a za dobu, co existují, to také prokázaly. Je za nimi vidět kus práce. Jejich činnost se nedá hodnotit pouze penězi. Sám na obvod také často nechodím, ale vidím, že funguje dobře, že se o své občany stará, jeho zaměstnanci jsou s nimi v dennodenním kontaktu a mají přehled o tom, co se v něm děje. Nejsem si úplně jist, jestli by tu samou činnost dokázala nahradit v případě jejich zrušení i velká radnice," pravil Alexandr Krejčíř, jehož před referendem zarazila hlavně kampaň vedená magistrátem v městském rozhlase. „Byla velmi tendenční," zlobil se opoziční zastupitel, který bude chtít na dalším jednání zastupitelstva vědět, kdo je za tento styl kampaně zodpovědný.

18:47 - V bezprostřední blízkosti konání referenda, u Základní školy Bratranců Veverkových, se objevily propagační materiály sdružení Pardubáci, které agitovaly pro zrušení městských obvodů. Více čtěte ZDE.

18:32 - Až k závěru referenda se chystal využít své právo poprvé tímto způsobem rozhodovat o budoucnosti Pardubic městský radní za TOP 09 Libor Slezák. „Na otázku, zda jsem pro stávající členění Pardubic, jsem musel odpovědět ne. TOP 09 ostatně měla ve svém volebním programu zrušení obvodů. Myslím, že jsou pro Pardubice zbytečným luxusem. Připadá mi to, jako kdyby si rodina s průměrným měsíčním příjmem pořídila porsche," řekl Libor Slezák. „V kampani k referendu se každý snažil, co mohl. Přišlo mi, že až zbytečně agresivně ji vedl starosta šestého pardubického obvodu Petr Králíček. Neférové argumenty pak zazněly ve vyjádření aktivisty Petra Zlesáka. Určitě to není tak, že všichni z velké radnice jsou hloupí a neumějí hospodařit se svěřenými prostředky, zatímco v případě obvodů je to přesně naopak.

18:13 - „V referendu jsem se vyjádřil pro zachování stávajícího členění města, přestože by se u obvodů určitě našel prostor pro zkvalitnění jejich činnosti," konstatoval Zdenek Křišťál, pardubický zastupitel, který je rovněž zastupitelem na pardubické „dvojce" a mimo jiné i krajským radním.

Josef Kubát17:51 - „Referenda jsem se nezúčastnil, protože jsem byl ve čtvrtek mimo Pardubice. Kdyby to bylo možné, tak bych se určitě vyjádřil," řekl pardubický zastupitel Josef Kubát. „Osobně jsem pro zachování obvodů, ale s jejich určitou redukcí. Otázka úspor by však měla být tématem i pro velkou radnici," sdělil Josef Kubát. Ten prý vůbec neměl radost z toho, jak vypadala kampaň k referendu v posledních dnech. „Přiznám se, že mě některá účelová vyjádření naštvala," dodal dlouholetý ředitel Gymnázia Dašická.

17:20 - Místopředsedkyně Senátu a ředitelka Základní a Praktické školy Svítání Miluše Horská si nenechala ujít příležitost být u historicky prvního pardubického referenda. „Referenda jsem se zúčastnila. Je to pro mě hodně důležité téma," svěřila se Deníku Miluše Horská. „Bydlím v obvodu, který se nachází na okraji Pardubic. Jeho představitelé jsou velmi aktivní. Troufám si tvrdit, že kdyby obvod neexistoval, nedosáhl by takových úspěchů," domnívá se pardubická senátorka. „Obvody bych zachovala, ale určitě by mělo dojít k jejich rozumné redukci," sdělila Miluše Horská. Ta je přesvědčena o tom, že referendum v té podobě, v jaké se konalo, nebylo tím nejlepším možným způsobem, jak zjistit skutečné názory obyvatel Pardubic. „Občan je znechucen politikou a nemá moc náladu chodit do volebních místností. Netvrdím, že je to dobře, ale je to prostě fakt. Určitě by bylo vhodnější oslovit studenty pardubických škol, kteří by dostali za úkol zpracovat anketu na toto téma. Myslím si, že by měla větší vypovídající hodnotu než referendum s takto položenou otázkou," řekla místopředsedkyně Senátu. „Určitě by to byla levnější varianta, jak zjistit názory pardubických občanů. Mohli by se vyjádřit i ti, co k volbám běžně nechodí," přemítala Miluše Horská.

17:19 - V místnostech, kde se pardubické referendum koná, se živě diskutuje o rozsáhlé policejní razii na politiky a lobbisty, která postihla i Úřad vlády. Celý dnešní den v souvislosti s policejní razií sledujeme ZDE.

17:11 - První referendum v historii města perníku si nenechal ujít ani bývalý primátor Jaroslav Deml. „Mé názory na problematiku městských obvodů jsou dlouhodobě známé. Byl jsem pro zrušení stávajícího členění města. Město velikosti Pardubic si nemůže v současné době takové uspořádání dovolit," měl jasno Jaroslav Deml. „Nebránil bych se debatě o zachování venkovských obvodů, ale ty, které se nacházejí ve středu města, na Dukle, v Polabinách nebo Pardubičkách, jsou nadbytečné," řekl současný náměstek ministra dopravy. „Kampaň k referendu jsem se snažil sledovat. Občas bylo slyšet argumenty, které mohly být zavádějící. Je jasné, že jak představitelé velké, tak i malé radnice chtěli přesvědčit občany o své pravdě," domníval se Jaroslav Deml.

16:46 - Podle informací předsedy městské komise Zdeňka Semoráda zatím pardubické referendum neprovázejí výraznější problémy. „Dosud je vše v naprostém pořádku. Žádné excesy hlášeny nemáme. Všechno zkrátka běží tak, jak má," uvedl Zdeněk Semorád.

16:01 - O zatím největší rozruch se v jedné z místností, kde se pardubické referendum koná, postaral převrhnutý hrníček s čajem, který měl „na svědomí" jeden z členů komise. „Naštěstí se čaj nevylil na archy se jmény," oddychli si členové komise. „Jinak tu panuje klid."

Tomáš Gottvald15:40 - „Referenda jsem se zúčastnil. Domnívám se, že současné členění Pardubic není úplně efektivní. Některé obvody, především ty v blízkosti velké radnice, nejsou podle mého názoru ve stávající podobě smysluplné," vyjádřil se ředitel Pardubické krajské nemocnice Tomáš Gottvald, který je zároveň zastupitelem na prvním pardubickém městském obvodu za Sdružení pro Pardubice.

15:18 - Pardubické referendum vynechal i pardubický zastupitel a poslanec Miroslav Petráň. „Byl jsem zrovna v Poslanecké sněmovně," nechal se slyšet Miroslav Petráň. „Souhlasil jsem se záměrem uspořádat referendum, ale formulace otázky nebyla nejšťastnější. O ničem nevypovídala. Proto ani výsledek referenda nepovažuji za relevantní," pokračoval pardubický poslanec a zastupitel, který stál u zrodu obvodů. „Vytvoření obvodů mělo nějaké souvislosti. Jsem jejich zastáncem, protože určitě jsou blíže občanům, ale ne v této podobě. Byl bych pro jejich redukci na čtyři obvody. Měly by mít i menší počet zaměstnanců," podotkl Miroslav Petráň. „Bez ohledu na výsledek referenda by mělo dojít k analýze a následné revizi obvodů. Ještě stále je na to čas," sdělil pardubický poslanec a zastupitel.

15:00 - K premiérovému referendu ve městě perníku naopak záměrně nedorazila studentka Petra Dostálová, jedna z tváří úspěšného projektu Deníku Hvězda plesu. „K volbám chodím, ale toto referendum mi přišlo zbytečné. Snad každému muselo být jasné, že vůbec nic neřeší," uvedla Petra Dostálová. „Nevěřila jsem, že se ho zúčastní dostatečný počet voličů, aby mohlo být pro politiky závazné. Proto mi to přišlo jako naprostá ztráta času," vysvětlila studentka, která by jinak hlasovala proti stávajícímu členění Pardubic. „Jsem přesvědčena o tom, že obvody nejsou potřeba. Je to drahá legrace," doplnila.

14:29 - „Obvody by podle mého názoru nemusely existovat vůbec. Pokud ano, tak jsem jednoznačně pro jejich redukci," sdělila členka Východočeského divadla Jindra Janoušková. „Peníze ušetřené na obvodech by se daly využít smysluplně někde jinde," podotkla pardubická herečka, podle níž velká radnice příliš nezvládla kampaň k referendu. „Myslím, že představitelé města měli vyjet i do okrajových částí a hlavně tam lépe vysvětlovat celou problematiku," poznamenala Jindra Janoušková. Šťastný podle ní nebyl ani způsob, jakým byla položena otázka. „V této podobě tak bylo referendum úplně zbytečné," uzavřela.

14:19 - „Je správné, že se může tentokrát každý vyjádřit. Myslím si, že obvody by měly zaniknout. Stejně má hlavní slovo město, tak proč dávat peníze ještě do obvodů? Ušetřené finance bych rozdělila do oblasti kultury, školství, sportu nebo do dopravy," vyjádřila se obyvatelka Pardubic, která nechtěla prozradit své jméno.

V Pardubicích se rozhoduje o městských obvodech, koná se referendum14:10 - „Zvažoval jsem, jestli jít hlasovat. Nakonec jsem se referenda zúčastnil. Vadí mi, že Pardubice mají obvody, zatímco třeba větší Hradec Králové ne. Už jen pronájem objektů, jejich provoz, vytápění a administrativa spojená s obvody stojí mnoho peněz. Pokud by se obvody zrušily, ušetřily by se miliony, které by se daly využít jinde. Například do dneška zůstává stav chodníku u hlavního vlakového nádraží stejný, ačkoli je celý pod vodou pokaždé, když prší," prohlásil občan Pardubic, který nechtěl zveřejnit své jméno.

13:59 - „V demokratické společnosti je možná spíše než privilegiem přímo povinností zúčastnit se referenda. Myslím, že i toto mělo smysl, přestože je jasné, že ve státní správě nikdy nebude nic fungovat na sto procent," konstatoval pardubický farář Jan Rokyta.

13:42 - Podobného názoru je i pardubický zastupitel Petr Franc za opoziční ODS, který je zároveň zastupitelem sedmého městského obvodu. „Hlasoval jsem pro zachování obvodů. Podle mého názoru jsou blíže občanům," poznamenal Petr Franc, který ale netvrdí, že stávající členění města na obvody je ideální. „Rozhodně se nebráním debatám o jejich členění, velikosti a počtu úředníků na nich," upozornil mladý politik, jehož zklamala kampaň, kterou v posledních dnech vedla „velká" radnice. „Nelíbilo se mi hlavně hlášení městského rozhlasu, které nabádalo občany, aby se rozhodli mezi byrokracií a rozvojem města," posteskl si zastupitel na „malé" i „velké" radnici. „Zdálo se mi, že všechny debaty o referendu byly až příliš v osobní rovině, někdy na úkor racionální diskuze," dodal Petr Franc.

13:21 - Historicky první pardubické referendum si nenechal ujít ani promotér Pardubického letního kina a zastupitel prvního pardubického městského obvodu Jan Motyčka. „Referenda jsem se aktivně zúčastnil, přestože si myslím, že energie a prostředky vynaložené na jeho pořádání, následnou propagaci a argumentaci, ať jedné či druhé strany, by bylo možné využít výrazně efektivněji a smysluplněji. Hlasoval jsem pro zachování stávajícího uspořádání města. Z vlastní zkušenosti mám dojem, že minimálně Městský obvod Pardubice 1 a jeho úředníci fungují flexibilněji než jejich kolegové na velké radnici. Může to být dáno větší blízkostí úředníků malé radnice k občanům. A to myšleno obrazně i doslova," konstatoval Jan Motyčka, který byl na pardubickou jedničku zvolen za Sdružení pro Pardubice.

13:00 - Podle šéfa zastupitelů za ČSSD Jakuba Rychteckého není konkurence mezi městskými obvody přínosem. Více se můžete dočíst ZDE.

12:43Hlasovací komise si krátí čas různě. „Někteří, zejména mladí studenti, si v komisi buď čtou, pracují na notebooku nebo se učí. Ti starší si spíše povídají mezi sebou," líčila jedna z členek komise na Dubině.

12:22 - Názor Petra Tomáška, předsedy Mladých konzervativců v Pardubicích, si můžete přečíst ZDE.

12:03 - Jako selhání volených politických elit města hodnotí výbor Klubu přátel Pardubicka rozhodnutí zastupitelstva města vyhlásit referendum o další existenci městských obvodů. Více čtěte ZDE.

Občané Pardubic v referendu rozhodují o existenci městských obvodů.

11:58 - „Podle mě by měly být obvody zachovány. Pardubice sice nejsou velké město, ale obvody svou funkci plní dobře. Oproti vedení města mají blíže k lidem a výsledky jejich práce jsou vidět. Město by se mělo starat především o třídu Míru nebo o Tyršovy sady, o kterých se zatím ale jen mluví," řekla Jitka Rožeňská. „Nelíbilo se mi, jakou kampaň k referendu vedl městský rozhlas. V něm zaznělo, že se občané můžou rozhodnout, zda má město investovat prostředky do svého rozvoje, nebo do byrokracie. Tento způsob agitace mi nepřišel vhodný," dodala.

11:56 - „Nesouhlasím se zachováním obvodů. Podle mě je takový počet zbytečný," sdělil Miroslav Ostřa.

11:50 - „Osobně jsme proti zachování současného členění města na obvody. Podle mě je to zbytečné vyhazování peněz. Například Hradec Králové je oproti Pardubicím větší, a přesto nemá obvody. Ušetřené peníze by se mohly využít na chod mateřských škol, zlepšení nepřehledné dopravy nebo by mohly byt investovány do kultury," uvedli manželé Jiří a Jaroslava Veselých.

11:48 - „Určitě jsem pro zrušení obvodů. Za ušetřené peníze by bylo dobré něco nového vybudovat. Je pozitivní, že bylo vypsáno referendum, v němž se občané města mohou vyjádřit, že chtějí změny ve stávajícím uspořádání Pardubic," sdělil Milan Parma, jeden z prvních hlasujících na Základní škole Štefánikova.

11:46 - „Nejsem pro zachování stávajících obvodů. Osobně jsem obvody v minulosti nevyužíval a kvůli důležitým věcem jsem stejně musel chodit do centra města na velkou radnici. Je určitě správné, že si v referendu můžeme odhlasovat změnu stávajícího uspořádání našeho města. Po zrušení obvodů bych ušetřené finanční prostředky dal samozřejmě do kultury a na podporu dětí," sdělil Milan Němec, dlouholetá opora Východočeského divadla, herec, jenž je v současné době členem Městského divadla Brno.

11:34 - „Spíše se kloním k názoru, že městské obvody jsou v současné podobě nákladnou záležitostí, jejíž agendu by snad mohla převzít s nižšími provozními náklady centrální radnice. Nebo bych souhlasil s výraznou redukcí stávajících obvodů. Pardubice nejsou natolik veliké město, aby to nebylo možné," řekl pardubický tlumočník a překladatel Filip Zajíček.

Jan Němec při referendu o městských obvodech

11:21 - Odvolil již i radní za TOP 09 Jan Němec. Na svůj facebookový profil si ke svému rozhodnutí napsal: "REFERENDUM - NE vás dělá tím, čím jste."

11:06 - „Referendum jsem si nechala ujít záměrně. Nemám v tuto chvíli jeden jediný důvod, proč bych se ho účastnila. Jsou to podle mého názoru zbytečně vyhozené peníze. Podobný názor mají i lidé z mého okolí," prohlásila Ivana Strnadová. „Doslova mě obtěžovala neustálá agitace v městském rozhlasu. Připadala jsem si jak na prvního máje, když jsme byli svoláváni do průvodu," dodala.

11:00 – Přesně v jedenáct hodin se k referendu dostavil i starosta šestého městského obvodu Petr Králíček (SPP), který patří k zastáncům členění města na obvody. Předvolební kampaň provázely jeho časté spory s primátorkou Fraňkovou.

10:55 - O historii vzniku městských obvodů si můžete přečíst ZDE.

10:50 - Slova k referendu od starosty městského obvodu VI Petra Králíčka si můžete přečíst ZDE.

10:40 – Svůj hlas hodila do volební urny i primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková (SPP). Se svým názorem na budoucnost obvodů se netají. „V současné době je osm městských obvodů pro Pardubice zbytečný luxus," nechala se slyšet primátorka.

10:29 - Do hlasovacích místností přichází vyjádřit svůj názor o stávajícím uspořádání Pardubic první zájemci. „Většinou jde o starší občany," znělo unisono z komisí. „V prvních minutách jsme tu měli docela nával," přikyvovala jedna z členek komise. „Kupodivu to vypadalo, že lidé docela vědí, o čem rozhodují," dodala.

10:22 - Výzvu k referendu primátorky města Štěpánky Fraňkové najdete ZDE.

10:09 - Historicky první pardubické referendum hostí také Základní škola Štefánikova. „Příliš nás neomezilo. Na podobné situace jsme zvyklí z voleb," řekla ředitelka školy Renata Janecká. „Šlo o běžná organizační omezení. Museli jsme vystěhovat nábytek ze tří tříd prvních ročníků. Pomáhali nám s tím žáci druhého stupně. Velmi je to 'bavilo'. Museli totiž přijít už na sedmou hodinou a pak si je vzal do parády náš školník," prozradila. „Prvňáčci se učí ve školní družině," uvedla ředitelka školy, která si referendum nenechala ujít. „Volila jsem v místě svého bydliště, na Studánce, která spadá pod třetí městský obvod," dodala.

10:00 - Volební místnosti se otevřely, lidé mohou vhodit svůj hlas. 

9:52 - Informace o tom, jak hlasovat, najdete ZDE.

9:46 - A jaké jsou argumenty odpůrců členění města na obvody? „Pardubice jsou s osmi městskými obvody raritou mezi podobně velkými městy v České republice. Přitom ani po zrušení obvodů bychom nerezignovali na regeneraci panelových sídlišť či budování cyklostezek, jak se někteří obávají," konstatovala při veřejné debatě Štěpánka Fraňková.

9:45 - Jednotní jsou starostové městských obvodů (MO), kteří své úřady pochopitelně obhajují. „Obvody jsou zárukou, že finanční prostředky budou rozdělovány rovnoměrně po celém území města. Musí tady zůstat někdo, koho budou zajímat i drobné problémy," nechal se slyšet starosta prvního městského obvodu Jaroslav Menšík.

9:44 - ČSSD oficiálně nepřijala k otázce obvodů žádný postoj, jen vyzývá obyvatele Pardubic, aby dorazili k volbám. Z vyjádření šéfa zastupitelského klubu Jakuba Rychteckého ale vyplývá, že městské obvody by sociálním demokratům příliš nechyběly.

9:42 - Jednotný postoj pro obvody deklaruje pardubická ODS. Vystoupení exprimátora Jiřího Stříteského na veřejné besedě ovšem ukázalo, že představy jednotlivých občanských demokratů o budoucím uspořádání města patrně budou poněkud rozdílné.

9:40 - Chystané referendum opět rozdělilo pardubickou politickou scénu. Největší rozepře jsou patrné ve Sdružení pro Pardubice (SPP). Zatímco primátorka Pardubic a šéfka SPP Štěpánka Fraňková je pro redukci obvodů, starostové na obvodech je bez výjimky hájí. Nejvíce se vyhrotil spor mezi primátorkou a svítkovským starostou Petrem Králíčkem. 

9:37 - „Oproti běžným volbám budou zřízeny místní komise a jedna městská komise. Ty budou suplovat to, co obvykle dělá Český statistický úřad. Dalším rozdílem je, že při referendu není možné průběžně zveřejňovat, jaká je volební účast," vysvětlil tajemník pardubického magistrátu Michal Zitko.

9:31 - Volební místnosti jsou ve čtvrtek otevřeny od 10 do 22 hodin, hlasovací lístky dostanou voliči až na místě. Výsledky by mohly být známy někdy kolem půlnoci. Kromě samotného výsledku bude důležitá rovněž volební účast. Aby bylo referendum pro pardubické zastupitele závazné, musí k volebním urnám dorazit alespoň 35 procent oprávněných voličů.

Autor: Lukáš Dubský, Vendula Fižová, Redakce, Tomáš Dvořák

13.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 24
SDÍLEJ:
Legendární "lávka" a nej... sezemický močák.
34

Legendární "lávka" a nej... sezemický močák

Pernštejnská fortuna lidi láká.
19

Pernštejnská fortuna lidi láká, přesto je budoucnost nejistá

Charme Look obhájil srpnové kvalifikační vítězství

Pardubice - Vítězem třetí kvalifikace na 127. Velkou pardubickou je opět Charme Look. Obhájil tak své loňské vítězství v tomto srpnovém dostihu a opět šel stylem start – cíl. K titulu vítěze jej přivedl jeho parťák z vítězné Velké pardubické žokej Jan Faltejsek, který v Pardubicích vybojoval hattrick.

„Film je velká alchymie,“ říká producent Miroslav Šmídmajer

Pardubice - Jako producent se Miroslav Šmídmajer podílel na více než desítce filmů, naposledy na Kleinových Básnících či Dvojnících v hlavní dvojroli s Ondřejem Sokolem. Má za sebou i řádku realizovaných scénářů, dokumentárních filmů a pustil se několikrát i do režie celovečerních filmů. Svůj nejnovější snímek Miluju Tě modře uvedl osobně v pátek v Pardubickém letním kině.

Help Jam Fest tentokrát podpoří Ondřeje

Pardubice - Hudba spojuje, hudba pomáhá. To je motto projektu Help Jam Fest, který se odehraje v neděli na venkovní stage Sportovního parku Pardubice 2017 v parku Na Špici. 

OBRAZEM: Nově narozená miminka z Pardubicka

Pardubice - Díky vstřícnosti pardubické porodnice vám dnes na našich stránkách přinášíme fotky nejmladších Pardubáků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení