Nastal konec školního roku a s ním přišla i jeho nejdůležitější část – předávání vysvědčení (viz ilustrační foto). Rodiče si často neuvědomují, že některé reakce na vysvědčení mohou výrazně ovlivnit psychiku jejich potomků. „Je důležité brát ohled na celoroční práci dítěte. Zda jeví o školu nějaký zájem, ne se zaměřit pouze na konkrétní známky na konci roku. Známka je jen známka,“ konstatoval Jiří Knoll, ředitel pardubické Pedago〜gicko– psycho〜lo〜gické poradny.

Věnujte se dítěti

Psychologové také poukazují na to, že by rodiče měli zachovat chladnou hlavu a zamyslet se nad tím, jak moc se dítěti věnují.
Komunikace v rodině by neměla váznout a zároveň by se dítě mělo chválit, nejen trestat. Pokud má totiž pocit méněcennosti, je přirozené, že ztratí zájem se více snažit.

„Trest je součástí výchovného působení rodičů celého života dítěte. Pokud je tedy dítě trestáno jen kvůli vysvědčení, dá se předpokládat, že se bude tohoto dne bát už předem,“ řekl Jiří Knoll.

Nepřiměřené fyzické tresty tak bývají často příčinou útěků z domova, či, v těch nejhorších případech, tragických událostí, jako jsou například sebevraždy. Strach ze školy není ničím výjimečným. Proto psychologové radí nastavit dítěti už od malička jisté mantinely, pravidla chování nebo dobu, do kdy mohou být venku.

Pomoc psychologa

„Pokud se dítě snaží během celého školního roku, a známky neodpovídají jeho snaze, je dobré navštívit psychologa. V takových případech se totiž může jednat o druh nějaké vývojové poruchy,“ uvedl Jiří Knoll.

Mezi nejrozšířenější poruchy pak patří dyslexie (porucha čtení), dysortografie (porucha osvojit si pravopis), dyskalkulie (porucha počítání), ale existuje samozřejmě mnoho dalších.

Rodiče by tedy neměli špatné zakončení školního roku řešit bitím, ale snažit s dítětem domluvit. Teď by měly nastat spíše oslavy začátku prázdnin.

Iveta Koubková