Přednádraží prošlo za 176 milionů korun výraznou vizuální změnou. Prostor, který byl dlouhé roky ostudou Pardubic, má nyní důstojnou podobu. Největší změny se týkají městské hromadné dopravy (MHD). Zásadním zjednodušením pro cestující na vlakové nádraží je průjezdnost zastávky MHD v obou směrech. „Cestující tak již nemusí při cestování z centra přecházet rušnou Palackého ulici,“ poznamenal ředitel Dopravního podniku města Pardubice Tomáš Pelikán.

I orientace je na novém terminálu jednodušší. O odjezdech z jednotlivých stanovišť MHD a jejich případných zpožděních v reálném čase cestující informují dvě světelné informační tabule. „Novinkou budou i elektronické jízdní řády s aktuálními odjezdy na jednotlivých stanovištích zastávky Hlavní nádraží,“ dodal Pelikán.

Dopravní podnik provozuje v prostoru přednádraží rovněž novou cyklověž. Jde o parkovací dům pro kola se samooblužným parkovacím systémem, k jehož spuštění dojde o prázdninách. Přesunuta byla také odpočinková plocha s vodním prvkem, před nádražím rovněž nově stojí bronzová socha stavitele železničních tratí Jana Pernera z dílny sochaře Jaroslava Pernera.

Rekonstrukce přednádraží, kterou prováděla firma Strabag, měla být podle původního plánu hotová dříve. Kvůli silným mrazům a promrzlé půdě se však o 55 dnů opozdila. Hrozilo tak, že Pardubice přijdou o švýcarské dotace ve výši 108 milionů korun. Radnice proto využila klauzuli, díky které bylo možné termín dokončení prodloužit o počet dnů, kdy nebylo možné stavět.

Že byly termíny šibeniční, přiznala i náměstkyně primátora zodpovědná za investice a územní plánování Helena Dvořáčková. „Před dvěma lety jsme si stanovili nereálný úkol v nesmyslném termínu. Svým nadšením jsme ale nakazili všechny účastníky projektu a vše se podařilo dotáhnout,“ řekla Dvořáčková.

Náměstkyně na úterním slavnostním otevření zároveň poděkovala obyvatelům Pardubic za trpělivost. „Za celou dobu rekonstrukce mi přišly pouze dvě stížnosti spojené s rekonstrukcí. Přitom by nám lidé klidně mohli nadávat, že to tady bylo celé rozkopané. Jedna stížnost se týkala krátkého intervalu semaforu, který jsme na základě této výtky prodloužili. Druhá nám vytýkala chaotickou organizaci,“ uvedla Dvořáčková.

ZATRACOVANÝ PROJEKT

O projektu rekonstrukce pardubického přednádraží se mluvilo už v roce 2010. Město pod vedením tehdejší primátorky Štěpánky Fraňkové později potvrdilo, že získalo z takzvaných švýcarských fondů dotaci 90 milionů korun.

Projekt, který nesl název Přednádraží – brána do města, se však potýkal s velkým množstvím problémů. Jedním z nich bylo financování stavby. Vedení města chtělo zkombinovat dotace ze švýcarských fondů s dotacemi z Evropské unie a hledalo další možnosti, kde peníze na projekt najít.

Dalším problémem byl výběr projektu a podoby přednádraží. V roce 2010 vznikly celkem tři návrhy, dva z nich byly však příliš nákladné a třetí po přezkoumání neprošel kvůli velkému množství chyb.

V roce 2013 začalo zastupitelstvo města uvažovat, zda se v projektu bude vůbec pokračovat. Muselo totiž řešit problémy se zákazem pokácení stromů, což celý proces protahovalo a smlouvy s dodavateli stavby mezitím vypršely.

Znovu oživit projekt se v prosinci 2015 rozhodlo nové vedení radnice. Zásadní byla jednání se švýcarskou stranou, která rekonstrukci financovala. „Nebylo jednoduché švýcarskou stranu přesvědčit, aby s námi pokračovala dál. Museli jsme ji stále ujišťovat, že na roky zanedbávaném projektu reálně pracujeme a že modernizaci lokality, která řadu let chátrá a nevyhovuje v mnoha ohledech, dokážeme dotáhnout do zdárného konce,“ řekl náměstek primátora Jan Řehounek, který má v gesci dotační politiku, strategický plán a rozvoj města.  Karolína Bulisová