Státní maturity nejsou bláznovství, jak občas slýchávám. Měly být zavedeny již dávno. Učit se, a nejen na maturitu, osobně nepovažuji za nic špatného, jak se snaží naznačit někteří politici. Ukazuje se, že pro studenty je naopak situace dnes mnohem příznivější, protože se mohou sami rozhodnout, jakou obtížnost maturitní zkoušky si zvolí.

Maturitní generálka měla ověřit, jestli technicky funguje systém, který se čtrnáct let připravoval. Pro studenty je to nová zkušenost, stejně jako pro učitele. Rád bych zdůraznil, že při generálce státních maturit nešlo tolik o znalosti, jako spíše o technické zabezpečení. To je prostě realita.

Podle těchto kritérií generální zkouška splnila svůj účel. Studenti zjistili, jak se mají chovat a vyzkoušeli si obtížnost testů. Z toho, že třetina z nich u maturity nanečisto neuspěla, ovšem nelze vyvozovat kategorické závěry. Výsledky právě zveřejňovaných testů ukazují, že studenti nejsou dostatečně připraveni. Ruku na srdce, kdo by dokázal bez přípravy úspěšně složit maturitní zkoušku?

Nevím, proč se všichni diví, že vědomosti studentů klesají. Již dávno je známé, že školský systém nefunguje a že úroveň středních škol upadá. Na střední školy nastupují studenti bez ohledu na to, jestli mají odpovídající studijní předpoklady. I proto Pardubický kraj přistupuje k tomu, že od příštího školního roku zavede přijímací zkoušky, aby rozvratu středního školství zabránil a zachoval výběrovost maturitních studijních oborů.

Radko Martínek, hejtman Pardubického kraje