Cyklostezka s malebným pojmenováním mechu a perníku, která by v budoucnu měla spojit Hradec a Pardubice, si na svůj vrub může připsat rovnou dva velké plusové body.

O cyklostezce se jedná více než deset let a přiblížení stavby bylo už několikrát na spadnutí. Kvůli problémům s výkupy pozemků ale cyklisté můžou cestu mezi krajskými městy stále riskovat leda po silnici.

Úspora ze zákona

Konečně to ale vypadá, že se karta obrací a na plánovanou asfaltovou spojnici se usmálo štěstí. Nejen, že první úsek stezky mezi Hradcem Králové a Vysokou nad Labem získal v březnu pravomocné územní rozhodnutí, teď je navíc jasné, že bude celá stavba výrazně levnější.

„V tuto chvíli se jedná o částku asi 45 milionů korun ze 170 milionů celkových nákladů. To je celá cena z jednoho krajského města do druhého včetně mostů a lávek," říká Helena Dvořáčková, náměstkyně primátora Pardubic.
Za úspory může nově platná novela zákona, která ruší povinnost platit poplatky za vynětí pozemků ze zemědělského půdního fondu.

O „milost" pro cyklostezky se prý výrazně zasadili také poslanci a senátoři z Pardubického a Královéhradeckého kraje.

Jen pro příklad, o jak výraznou změnu se jedná: Šestikilometrový úsek stezky mezi Hradcem a Vysokou by měl podle odhadů stát 52 milionů korun. Jen za vyjmutí ze zemědělského půdního fondu by se platilo 22 milionů korun. To už ale nyní díky zrušení legislativní povinnosti nehrozí.

Od hradu dále?

Zatímco na královéhradecké polovině trasy se už podařilo vyřešit problémy s vedením trasy kolem Vysoké nad Labem, na pardubické polovině se bude stále jednat. Problematický úsek vede kolem Kunětické hory.

„Kolem Kunětické hory máme problém kolem jednoho pozemku. Jedná se o les mezi Ráby a Kunětickou horou, kde majitel má požadavek, aby trasa vedla druhou stranou komunikace. O tomto problematickém místě budeme za deset dní jednat," dodává Helena Dvořáčková.

Úspora milionů korun znamená, že města budou muset na stavbu vynaložit méně prostředků. Ty by měly být využity na další pokračování stezky.
V Pardubicích se počítá s tím, že trasa z Hradce Králové bude dále pokračovat přes Kladruby nad Labem až do Středočeského kraje.