Rozdíl mezi Montessori třídou a běžnou základní třídou je na první pohled znatelný. Klasických školních lavic zde děti příliš neužijí. Hlavní část výuky malých školáků (do páté třídy) se odehrává na zemi.

„Celý systém výuky je co nejvíce přizpůsobený dětem a jejich schopnostem. Pracujeme s nimi ve skupinkách, kde si kromě výuky mohou mezi sebou vyzkoušet i různé sociální role, jako je například žák a učitel. V principu to funguje tak, že jeden žák může tomu druhému vysvětlovat příklad, který už sám zvládl,“ vysvětluje učitelka Marcela Žáková.

Výuka v třídách Montessoriho typu také nezná známkování. „Místo toho hodnotíme slovně. Když někdo něco nezvládá, je hodnocení cestou, jak nalézt chybu a její nápravu. Nesoutěžíme mezi sebou. Hlavní je tu právě motivace k tomu, aby se děti zlepšovaly samy. Cílem je vychovat je k zodpovědnosti tak, aby svůj úkol dokázali zvládnout samostatně,“ popisuje učitelka Marcela Žáková.

Přechod na druhý výukový stupeň a tedy do zcela odlišného systému výuky prý žáci také zvládají. „Zpočátku jsme se toho báli. Teď už ale díky zpětné vazbě, kterou máme od učitelů z jiných škol, kam žáci odešli, víme, že děti zvládají výuku bezproblémově,“ uzavírá Marcela Žáková.