Cestující na železnici nečekají v prosinci, kdy se bude měnit jízdní řád, žádné velké změny. Prakticky všechny spoje zůstanou při starém, jen se lehce změní časy odjezdů kvůli návaznosti na rychlíky.
Nespokojení jsou ale obyvatelé Dobrušky a vesnic mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem na Jičínsku. Kraj se rozhodl na zdejších lokálních tratích radikálně omezit počet vlaků. Místo nich budou lidi vozit autobusy.

Ubyde třetina spojů

„Neumím si vůbec představit, že by z Opočna do Dobrušky nejezdil vlak,“ posteskl si Zdeněk Uhlíř z Opočna.
Místo dosavadních 11 spojů v každém směru jich nově pojede jen sedm. A hrozí, že během pár let tady dráhy zruší osobní dopravu úplně. Trať je totiž kvůli nedostatku cestujících nyní zoufale ztrátová.
„Je ale pravda, že jsem za celý život tudy jel dvakrát, jinak radši autobusem. Vlakové nádraží je v Opočně daleko za městem a autobus zastavuje přímo v centru,“ přiznal Uhlíř.

Trati zvoní hrana…

Firmě Oredo, která má nový jízdní řád na svědomí, si doposud na redukci spojů nestěžovala ani radnice v Dobrušce, ani v Opočně. „Za celý měsíc se ozval jen jeden nespokojený cestující a také pokladní z nádraží v Dobrušce, která těmito vlaky jezdila do práce,“ uvedl Denis Sitora z Oreda.
A nepřímo naznačil, že trati zvoní hrana. Její osud může být zpečetěn během pár let.
„Dostali jsme od kraje za úkol vytipovat nejztrátovější tratě. A tato je opravdu vysoce nerentabilní, jako žádná jiná v regionu,“ dodal Sitora.
Hůř jsou na tom ale lidé z vesnic v okolí lokálky z Kopidlna do Dolního Bousova na Jičínsku. Tam totiž budou vlaky od prosince zrušeny ve všední dny všechny. Jen o víkendech zůstanou čtyři páry. Nic nezmohlo 900 podpisů pod protestní petici obyvatel.
„Pro cestující se ale nic nezmění, pouze místo vlaku pojede autobus. Ten navíc obslouží i centra obcí, odkud to bylo k vlakovým zastávkám dva kilometry,“ tvrdí Tomáš Jurček ze společnosti Oredo.
V Pardubickém kraji se krajští politici k podobným radikálním řezům neodhodlali. Ačkoliv o zrušení nejztrátovějších lokálek, například z Chrudimě do Heřmanova Městce, se mluví od počátku 90. let. Zvlášť když souběžně s tratí vede hlavní silnice s častým autobusovým spojením. Chybí však politická vůle.

Nechybí odvaha?

„Určitě nás to čeká, ale ne příští rok,“ zopakoval včera pardubický krajský radní za dopravu Ivo Toman po vzoru svých předchůdců. Trať má podle něho tradici a její případné zrušení je proto nutno řádně prodiskutovat. „Řídím se heslem dvakrát měř a jednou řež,“ dodal Toman.
Pardubičtí politici ovšem takto měří už 15 let.
Se svými královéhradeckými kolegy se nemohou srovnávat. Ti zrušili v posledních letech spojení už na třech tratích v kraji.

Přehled největších změn

na železnici ve východních Čechách

 

 

Královéhradecký kraj

- zrušení spojů ve všední dny na trati Kopidlno – Dolní Bousov
(od prosince budou nahrazeny autobusovými spoji)
-  zrušení rychlíků na trati Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Brno
- zrušení třetiny spojů ve všedních dnech na trati Dobruška – Opočno
- posílení spojů na trati Hradec Králové – Praha (v 19 h.)
- posílení spojů na trati Praha – Hradec Králové (v 5 h. a ve 22 h.)
- posílení víkendového spojení přímými vlaky z Chocně do Trutnova a
 Meziměstí
- posílení dopravy na trati Trutnov – Hostinné (ode dne vyhlášení)
-  nové rychlíkové spoje na trati Hradec Králové – Letohrad a zpět
-  nové víkendové půlnoční spoje z Hradce Králové na Jaroměř a Týniště
-  nová zastávka v Solnici (ode dne vyhlášení)



Pardubický kraj


- v lednu odstartuje zkušební provoz integrovaného dopravního
systému (nejprve v pardubickém okrese, s napojením
na Hradec Králové a Chrudim, od ledna 2009 následně v celém kraji)
- posílení dálkových spojů na tratích Pardubice – Praha a
Pardubice – Brno
- nový dopolední spěšný vlak Ústí nad Orlicí – Králíky
- nová zastávka v Červené Vodě – blíže k centru (ode dne vyhlášení)