VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyčistit dlažbu na třídě Míru? Ideální způsob se ale zatím najít nepodařilo

Pardubice - Odborníci zkoušeli tři různé metody čištění. Chemický způsob a pára nejsou účinné, pískování je zase velmi prašné a hlučné.

20.5.2015 8
SDÍLEJ:

Slavnostní otevření zrekonstruované třídy Míru v PardubicíchFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Pardubická radnice hledá optimální způsob, jakým by dala vyčistit dlažbu na zrekonstruované třídě Míru. Světlé žulové kostky na hlavní obchodní ulici jsou po krátkém provozu špinavé, na mnoha místech je hyzdí skvrny od pití, jídla či moči.
Odborníci zkoušeli tři metody čištění, žádná z nich nemá stoprocentní výsledky. Město také zjišťuje, zda se na ošetření kamene nezapomnělo v projektu.

Část plochy odborná firma čistila pískováním, což je prašný a hlučný způsob.
Dělníci zakrývají při práci místo stanem, ale moc to prý nepomáhá.

Fleky zůstaly

„Pak se zkoušel chemický způsob čištění. Fleky jsou světlejší, ale zůstaly tam. Poté se použila pára. Je to nejlevnější metoda, ale nemá prakticky žádný výsledek," řekla náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková.
Město konzultovalo možnost vyčistit dlažbu chemicky nebo pískováním.

„Pískování se jeví jako nejvíc účinné, ale nedovedu si představit, jak udělat velkou plochu touto prašnou a hlučnou metodou," podotkla Helena Dvořáčková.

Odbor dopravy teď bude hledat další možné způsoby, jak přírodní kámen na pěší zóně vyčistit. Na zvážení bude mít v této souvislosti i následnou impregnaci dlažby.

„Impregnaci kamene budeme volit jen v případě, že nalezneme opravdu kvalitní čištění. Zároveň také budeme zjišťovat, zda napuštění dlažby touto chemickou látkou nezpůsobí například při námraze zvýšenou klouzavost či jiné nežádoucí efekty," dodala náměstkyně Helena Dvořáčková s tím, že případná impregnace by přišla městskou kasu na tři až čtyři miliony korun, ale plnila by svůj účel až 15 let.

Opravenou třídu Míru převzalo město v dubnu, rekonstrukce trvala zhruba rok. Projekt se plánoval čtyři volební období. Práce vyšly na zhruba 120 milionů korun a oprava byla z velké části zaplacena z evropských dotací.
Obchodní ulice je z části pěší zónou. Trolejbusová doprava se do centra města vrátila jen z desetiny původních spojů, nyní projede ulicí 60 spojů denně.

Vydrží provoz?

Dlažba na třídě Míru se přitom řešila dávno před tím, než byla položena. Problémem tehdy nebyla její čistota, ale nejistota, zda vydrží provoz několikatunových trolejbusů.

„Dlažba byla navržena pro pěší zónu s pouze omezenou dopravní obsluhou, nikoliv pro pravidelnou těžkou trolejbusovou dopravou, která může vyvolat její destrukci," poznamenal tehdy pardubický architekt Milan Košař.

Objevilo se několik různých nápadů, jak dlaždicím odlehčit, mezi nim třeba nápad rozpůlit jednotlivé velkoplošné dlaždice, a tak zvýšit jejich nosnost. Někteří znalci pak upozorňovali, že případné závady způsobené provozem trolejbusů nebude možné reklamovat.

„V tomto případě projektant i zhotovitel nebudou nést odpovědnost, protože plochy budou užívány v rozporu s projektovou dokumentací," konstatoval soudní znalec z oboru stavebnictví Zbyněk Veselý.

Autor: ČTK, Lukáš Dubský

20.5.2015 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Pardubické letní kino.

V Proseči letní kino ustoupilo počasí

Kolo mu ukradli, ale stopy zlodějů se majitel nepustil

Pardubice – Krádež kola oznámil policistům. K pachatelům se dobrali jak muži zákona, tak sám okradený.

Vnučku na drogách pomohli babičce krotit policisté

Pardubice - Pod vlivem drog řádila ve čtyři ráno.

Bronzový Prskavec vyměnil pádlo za tužku

Pardubice - Sportovní park Pardubice navštívil bronzový medailista Olympijských her v Riu Jiří Prskavec. Kajakář se nejprve oháněl tužkou při rozdávání autogramů. U trenažéru pak rozdával rady začínajícím závodníkům.

Cyklistický závod zavře centrum Chrudimi

Chrudim – V sobotu 19. srpna projede Chrudimí 21. ročník cyklistického závodu Kolo pro život – Manitou Železné hory České spořitelny. Přihlášená už je téměř tisícovka jezdců. Atraktivní podívaná, zejména hromadný sjezd Širokých schodů hned na začátku závodu, však znamená také další dopravní uzavírky pro motoristy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení