Do roku 2013 zmodernizuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v kraji několik regionálních tratí, opraví přejezdy a nástupiště. Investice přijde na 1,8 miliardy korun. Vyplývá to z memoranda, které podepsali zástupci SŽDC a kraje.

„Pardubický kraj inicioval vznik a podpis memoranda, které se týká především regionálních tratí. To je tratí, na kterých objednává dopravní výkon pouze Pardubický kraj. Do těchto tratí se za posledních dvacet let neinvestovalo. V souvislosti s modernizací kolejových vozidel z evropských fondů vyvstala nutnost rozhodnout o budoucnosti regionálních tratí,“ řekl náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý.

SŽDC například počítá se zvýšením kapacity železniční trati Chrudim - Pardubice, rozšířením úseku Stéblová - Opatovice nad Labem na dvě koleje nebo s modernizací železniční stanice v Ústí nad Orlicí. Společnost chce také začít s přípravou nové trati mezi Chocní a Ústí nad Orlicí.
„Z železnice je potřeba udělat páteřní záležitost dopravního systému v kraji. Máme zde dohodnuté priority, kam budeme směřovat přípravu staveb a realizaci,“ konstatoval generální ředitel SŽDC Jan Komárek.

Pardubický kraj letos platí Českým drahám za regionální železniční dopravu 295 milionů korun, což je o deset milionů korun více než loni. Od státu kraj obdrží 135 milionů korun. Do roku 2012 by na tratích měly jezdit nové vlaky, připomněl hejtman Radko Martínek.

„Páteří integrovaného dopravního systému by měla být železnice s uzlovými místy v Pardubicích a České Třebové. K tomu však potřebujeme upravit regionální tratě tak, aby se zvýšila rychlost vlaků,“ dodal hejtman.

(kim, čtk)

Obsah memoranda

1. Zkapacitnění tratě Slatiňany - Chrudim – Pardubice (– Hradec Králové), včetně Medlešické spojky.
2. Zkapacitnění trati Pardubice – Hradec K., zejména zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice n. L.
3. Příprava technického řešení úseku Rosice n. L. – Pardubice včetně přechodu přes řeku Labe.
4. Přípravy realizace modernizace žst. Ústí nad Orlicí.
5. Přípravy realizaci nové trati Choceň – Ústí nad Orlicí.
6. Úpravy infrastruktury ke zvýšení propustnosti stanic a tratí.
7. Úpravy a modernizace nástupišť zastávek, stanic a přejezdů.
8. Železniční napojení logistického centra v Pardubicích.