Problémy s novými jízdními řády nehlásí jen obce v periferních oblastech Pardubického kraje, ale i některé obce na Pardubicku. Příkladem mohou být třeba Živanice.

„O tom, že s novými jízdními řády nebude vše v pořádku jsem se přesvědčila hned první den jejich platnosti, když naše účetní nedorazila do práce. Autobusy na sebe totiž nečekaly, takže jí spoj o dvě minuty ujel,” konstatovala starostka Živanic Věra Rálišová.

Podcenili to?

Podle Rálišové je největší problém v tom, že se konečná podoba jízdních řádů utvořila velmi narychlo.
„Konkrétní návrhy jízdních řádů jsme viděli až 1. září. Na první připomínky jsme pak měli šibeniční termín. Naštěstí se nám podařilo uplatnit připomínky třeba u trasy Živanice - Přelouč. Celkově jsou ale nové jízdní řády jeden průšvih vedle druhého. Zástupci Pardubického kraje podcenili spolupráci s obcemi. Kraj nás prostě nebere jako rovnocenné partnery,” postěžovala si Rálišová.

Pardubický kraj je objednatelem meziměstské dopravy. Od 11. prosince došlo k přechodu na integrovaný systém IREDO, který platí rovněž v sousedním Královéhradeckém kraji. Přechod s sebou přinesl takřka kompletní změnu jízdních řádů.

Zatím se zdá, že největší problém bude se školními autobusy, na které tvůrci jízdních řádů ze společnosti OREDO nebrali ohled.
„Třeba na odpolední spoj z Lázní Bohdanče musí děti čekat 45 minut. To už mají rychlejší jít pěšky. Když jsme to připomínkovali, tak nám bylo řečeno, že má škola upravit konec vyučování,” vysvětlila Rálišová.

Podle starostky Živanic si obyvatelé nemohou stěžovat na počet spojů, jelikož těch je více než v minulosti. Jejich problémem je, že často nenavazují.
„Kraj podle mě utratil spoustu peněz zbytečně. V Živanicích teď například zavedli spoje i o víkendu, ale tyto autobusy jezdí v podstatě prázdné,” nechala se slyšet Rálišová.

Spokojenost v Živanicích nepanuje ani s cenou dopravy. Do tři kilometry vzdálených Lázní Bohdanče stojí jízdenka 12 korun. Místní tak raději využívají spoje MHD, kterými se za 16 korun dostanou až do centra Pardubic.

„Z prodloužení linky číslo 18 do Živanic jsme nadšeni. Lidé se pomalu učí městské autobusy využívat. Tyto spoje si bohužel musíme platit z vlastního rozpočtu,” potvrdila starostka Živanic.

Změny v březnu

Vedení kraje s problémy se zaváděním kompletně proměněných jízdních řádů počítalo, a tak se brzy budou dělat první změny. Drobné úpravy lze očekávat již na začátku ledna, větší změny by se pak měly odehrát v březnu.

Věra Rálišová upozornila i na další problém, který by mohl letošní zimu zkomplikovat cestování.
„Od kolegů starostů jsem se dozvěděla, že někde jsou trasy autobusů vedeny po silnicích, na kterých se neprovádí zimní údržba. Už při prvním náznaku námrazy pak byl na některých místech problém vyjet kopec. A to je zatím letošní zima velmi mírná,” upozornila Rálišová.

Lukáš Dubský