V ČLÁNKU NAJDETE:
Vin Tonique Mariani à la Coca de Perou byl na konci 19. století velmi oblíbený mok a lék zároveň. Je výsledkem nápaditosti svého autora, kterým byl Angelo Mariani, a taktéž kritické situace, jež v polovině 19. století postihla francouzské vinaře.
Jak Angelo Mariani vymyslel věhlasný nápoj
Angelo Mariani se narodil 17. prosince 1838 v bohaté rodině lékařů a lékárníků na francouzské Korsice. Již v mládí se stal nadšeným chemikem, který byl fascinován omamnými i povzbuzujícími účinky rostliny koka a jejich listů.
Nadšení pak zesílilo v době, když byl v roce 1860 Albertem Niemannem objeven postup, jak z koky vyrobit kokain.
V polovině 19. století postihlo Francii neštěstí. Plíseň způsobená hmyzem druhu Phylloxera, podobnému mšicím, doslova zdecimovala francouzské vinice. Kvůli nedostatku vína se proto Francouzi začali přiklánět k lihovinám.
„Tehdy Angelo Mariani přenesl svou fascinaci kokou do svého nápoje,“ připomíná web věnovaný historii alkoholu Exposition Universelle des Vins and Spiritueux.
Nápoj, který léčil snad všechno
Angelovi Marianimu bylo pouhých 25 let, když patentoval a začal prodávat i jako léčivo produkt s názvem Vin Tonique Mariani à la Coca de Perou. Šlo o mix vína z oblasti Bordeaux a trojici odrůd listů koky. Fungovalo to.
„Vin Tonique Mariani byl záhy oceněn jako ideální žaludeční stimulant, analgetikum při léčbě dýchacích cest a hlasivek, antidepresivum i prostředek k léčbě anémie,“ doplňuje web Exposition Universelle des Vins and Spiritueux.
Svůj produkt i podnikání se Mariani snažil neustále vylepšovat a vyráběl i další podobné nápoje. V roce 1885 dokonce otevřel na tu dobu velmi moderní výrobnu. „Angelo Mariani prodal v dobách své největší slávy až deset milionů lahví ročně,“ uvádí web Le Parisien.
Z dnešního pohledu zakázaným obsahem svého produktu se tehdy Mariani před veřejností chlubil. „Inzeráty v novinách z konce 19. století naznačují silné narkotické účinky vína a zdůrazňují schopnost nápoje posilovat tělo a mozek a učinit slabé silnými,“ píše web American History.
Nápoj, co dokázal oslovit slavné a vlivné
Angelo Mariani se ukázal jako výborný marketér. Lahve se svým nápojem posílal významným osobnostem tehdejší doby - hlavám států, generálům i papežům. Mnozí mu dokonce veřejně děkovali a dělali tak nápoji reklamu.
Osobnosti, které nápoj podporovali:
- papež Lev XIII.
- papež Pius X.
- spisovatel Émile Zola
- spisovatel Jules Verne
- vynálezce Thomas Alva Edison
- americký prezident Ulysses S. Grant
- francouzský premiér Jules Méline
Proč se mohl nápoj s kokainem prodávat
V 19. století byly sice známy účinky kokainu, ale už se příliš nemluvilo o tom, že se pak jedinci na něm stali závislými. Mělo to pochopitelně i negativní vliv na jejich zdraví. Šlo o velmi závažnou věc, což si brzy uvědomili i politici.
„Kongres v roce 1906 schválil zákon o potravinách a léčivech, na jehož základě musel být Vin Mariani a většina ostatních kokových nápojů takzvaně dekokainizován,“ uvádí specializovaný web DEA museum.
Oblíbený nápoj tak musel z trhu zmizet. Zanedlouho zemřel i jeho nápaditý tvůrce. Angelo Mariani skonal pár týdnů před vypuknutím první světové války v roce 1914. Pohřben je v Paříži.
Nahrává se anketa ...
Inspirace pro Coca-Colu
Nápoj se velmi pravděpodobně stal inspirací pro J. S. Pembertona, výrobce Coca-Coly. Ten se jako válečný veterán závislý na morfiu kvůli léčbě předchozích četných zranění rozhodl nápoj napodobit a uvést na trh vlastní verzi.
I v Coca-Cole se ale výrobci časem museli zbavit všech narkotik a následně i alkoholu, který původně obsahovala.