Děti jsou pro pobyt venku vybavené, nezbytnou součástí je pogumované oblečení do deště, které jim zajistí komfort při všech venkovních aktivitách. Paní učitelky potřebují batohy s piknikovými dekami, podložkami na sezení, ale i termoskami s teplou vodou pro důkladnou hygienu rukou před svačinou.

Co nás ke Dni jako v lesní školce vedlo? Děti se venku učí přirozeně reagovat na změny, které způsobuje počasí a měnící se roční období. Díky bohaté dětské fantazii a tvořivosti si poradí celé dopoledne bez hraček. Děti v terénu mnohem lépe trénují svoji obratnost. V kombinaci s připraveným programem se jim tak dostává obrovské množství přirozených podnětů.

Venkovní aktivity je samozřejmě nutné velmi pečlivě plánovat. S dětmi pravidelně zpíváme, malujeme, vyprávíme si, rozvíjíme předmatematické představy, skládáme, hledáme detaily. I během těchto hodin děti získávají pozitivní vztah k přírodě a prostředí, ve kterém vyrůstají. Učí se poznávat rostliny a živočichy, se kterými se při vycházkách bezprostředně setkávají. Naše děti tak v důsledku přírodu nenavštěvují, nýbrž jsou v ní doma, opatrují ji a neničí.

Není špatné počasí, ale jenom špatné oblečení

I v ostatní dny se snažíme přesunout co nejvíce programu na zahradu školky. Děti zde mohou svačit, pěstují ovoce a zeleninu, zalévají záhony a mají podmínky pro hry a sportovní aktivity. V plánu máme dokonce i zookoutek.

Ze schopnosti „zabavit se venku“ mohou děti těžit celý život. Již v předškolním věku si děti ověří, že není nutné trávit veškerý čas doma, že opravdová zábava není závislá na množství hraček nebo elektronice. A zjišťují, že není špatné počasí, ale jenom špatné oblečení.

Kateřina Sotonová, ředitelka MŠ Pardubice-Hostovice