/Z HISTORIE/ Je červen 1914 a František Ferdinand d'Este se připravuje na cestu do Sarajeva. Měl cestovat svým salónním vozem, ale ten musel být kvůli závadě na poslední chvíli odstaven, následník rakousko-uherského trůnu musel nastoupit do kupé první třídy. A byl to nejspíš rozdíl, protože jeho salónní vůz měl několik pokojů s nádherným nábytkem i kuchyňku. Podívejte se s námi, jak se svou rodinou cestoval arcivévoda, jehož život ukončil atentát v Sarajevu 28. června před 108 lety. Za fotografie děkujeme panu Jaroslavu Černému.
Salonní vůz Ferdinanda d´Este.
|
Foto: se svolením Jaroslava Černého
Salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d'Este. Firma Ringhoffer v Praze na Smíchově postavila salonní vůz v roce 1909. Prostor vozu byl proveden jako byt s mnoha pokoji rodičů, dětí, toaletou, kuchyňkou a pokoji pro služebnictvo. Prostě pro pohodlí arcivévody. Vůz je též vybaven teplovodním topením. Arcivévoda používal salonní vůz až do roku 1914.
Pak byl zařazen do salonních vozů rakouských drah. V roce 1924 v rámci repatriací byl přidělen Československé republice. V roce 1971 byl předán Národnímu technickému muzeu. Restaurování vozu se uskutečnilo v letech 2009 až 2010. V Pardubicích byl vůz samostatně vystaven 14. 5. 2011 a posléze 23. 7. 2018 jako součást vlaku salonních vozů. Hmotnost vozu 43 000 kg, délka 20 metrů, max. rychlost 100 km/hod.
Jaroslav Černý, Pardubice
Článek nám poslal jeden z našich čtenářů. Staňte se reportérem i vy.