Cyklisté v metropoli. Infografika.Zdroj: RedakcePěkné počasí láká cyklisty na silnice. Zejména v Praze by ovšem měli být obezřetní. Hlavní město má totiž nejvyšší podíl usmrcených cyklistů ze všech krajů. Uplynulý rok byl navíc v tomto směru nejhorší za uplynulá dvě desetiletí.

Loni došlo v metropoli celkem ke 239 nehodám. Ještě v roce 2010 jich statistiky přitom evidovaly „jen“ 140. Během uplynulé dekády tak došlo k nárůstu o více než 70 procent.

Je to dáno i tím, že v metropoli roste obliba jízdních kol. Za posledních deset let zde přibylo zhruba 100 tisíc cyklistů. „Praha patří s téměř 400 000 sečtených cyklistů ročně v porovnání s dalšími evropskými městy k průměru,“ říká nicméně Luboš Kala z Nadace Partnerství, která v Praze zajišťuje dodávku sčítačů kol.

Během pandemie navíc počet cyklistů v pražských ulicích narostl zhruba o třetinu oproti běžnému stavu.

Častá jízda v opilosti

Těžce zraněno bylo v Praze během loňského roku 14 cyklistů. Tři nehody skončily fatálně. Dvě ze tří smrtelných nehod byly zaviněny motorovým vozidlem, v jedné z nich cyklista kolo vedl, u posledního případu přesnější informace chybí.

V sousedním Středočeském kraji pak minulý rok zemřelo pět jezdců na kolech. Zajímavé je, že celorepublikově počet nehod mírně klesá. „V uplynulém roce zapříčinili cyklisté 2603 nehod,“ říká vedoucí BESIP Tomáš Neřold s tím, že zhruba ve třetině případů sehrál roli alkohol.

„U většiny z těchto viníků byla přitom zjištěna hladina alkoholu v krvi 1,5 ‰ a více,“ dodává Neřold. Celkem na českých silnicích zemřelo 36 cyklistů a dalších 309 bylo těžce zraněno.

Nepřesné statistiky?

BESIP však do statistik započítává také nehody, kdy jezdec spadl sám. Podle spolku Automat je tím pádem tento údaj vyšší zhruba o 10 %.

ANKETA DENÍKU: ČEŠI V POHYBU
Kvůli mezinárodní situaci letošní prázdniny strávíme převážně v Česku. Deník se rozhodl zjistit, jak chcete letošní dovolenou strávit právě vy a vaši blízcí. Do speciální ankety se zapojily již stovky čtenářů. Zúčastněte se také a pomozte nám zjistit, jak bude léto v Česku vypadat. Stačí do 20. května 2020 vyplnit anonymní formulář, který najdete na adrese www.cesivpohybu.cz .

„V Praze cyklisté dlouhodobě zaviní méně než polovinu nehod s účastí jiné osoby. Způsob, jakým BESIP interpretuje a prezentuje data, vytváří obrázek nezodpovědných cyklistů, kteří jsou nebezpečím jiným i sobě,“ kritizuje Automat s tím, že BESIP také opomíjí hlavní příčiny nehod a téměř se nezabývá rychlostí aut ani dopravními řešeními.

„Příčinami jsou nekvalitní infrastruktura a vysoká rychlost vozidel při střetech,“ vysvětluje mluvčí spolku Anna Kociánová.

„Žádáme proto představitele BESIPu a Centra dopravního výzkumu (CDV), aby se více soustředili na zřizování bezpečné cyklistické infrastruktury v rámci výstavby a rekonstrukcí silnic a trvali na snižování rychlosti vozidel tam, kde jsou v kontaktu s nechráněnými účastníky provozu,“ dodává Kociánová.