Tento enfant terrible moderního maďarského jazzu koncertoval vloni v Divadle 29 se skvělou etnohiphopovou kapelou Zuboly, jejíž vystoupení bylo jedním zvrcholů koncertní sezóny 2006. Totéž slibuje i koncert Ágoston Quartetu, který vČechách vystoupí exkluzivně pouze vDivadle 29. Tato kapela produkuje velmi propracovaný a přitom svěží a neotřelý mix jazzu a folklóru sřadou citací zfilmové hudby, ale i hiphopu, popu a rocku, včetně notoricky známých melodií přetavených tak, že při jejich poslechu chvíli váháme, zda posloucháme coververzi od Queen, hudební motiv zkteréhosi Buňuelova filmu nebo původní maďarskou lidovou melodii ve freejazzovém podání.

BÉLA ÁGOSTON QUARTET (Maďarsko)

Béla Ágoston – tenorsaxofon, basklarinet, dudy, zpěv, alikvótní zpěv

Attila Blahó – piano

György Jeszensky – bicí

Ernö Hock – kontrabas

Maďarský jazz má v evropském a světovém kontextu tohoto žánru velmi originální a vyjímečnou pozici, především díky silnému a osobitě přetavenému vlivu původní maďarské a v širším smyslu východoevropské lidové hudby. Mezi nejvýznamnější představitele maďarských jazzových novátorů patří vedle legendárního saxofonisty Mihályho Dresche, Istvána Grencsó nebo Szokolaye Balásze také hráč na dechové nástroje Béla Ágoston, hudební kritikou označovaný za jednoho z nejosobitějších maďarských hudebníků spojujících moderní neortodoxní jazz s prvky lidové hudby. Ágoston však od konce 90. let, kdy m.j. působil valternativní kapele Kampec Dolores, stále častěji chodí mnohem dál za hranice jazzu, než bývá zvykem. Citace zvážné hudby, popu, filmové hudby, folklóru, rocku – to vše Ágoston stále více a stále nápaditěji zapojuje do své hudby ať už ji provozuje sjazzovým triem, kvartetem nebo ve skupině Agostones, která zní jako swingem posedlá venkovská kapela ze Sedmihradska. Vedle toho však hraje i v tradičním Odessa Klezmer bandu a vetnofreejazzovém kvintetu Dél-Alföldi Saxophone Ensemble. Mimořádný talent pro spojování různých hudebních světů skvěle dokumentuje Ágostonův projekt Meles, Meles zroku 2002 zachycený na stejnojmenném 2CD. Na jeho realizaci se podílel big band třiceti hudebníků reprezentujících jazzovou, rockovou, lidovou, taneční i elektronickou maďarskou hudební scénu.

Vroce 2005 Béla Ágoston založil spolu s budapešťskýmhiphoperem M. C. Busou, moldavským hráčem na foukací harmoniku a plátkovou harfu Félixem Benkem a mladým jazzovým kontrabasistou Ernö Hockem skupinu Zuboly. Projekt Zuboly (Ágostonem charakterizovaný jako „broken etno“) představuje (nejen na maďarské poměry) jedinečný hudební tvar, vněmž se setkává jazz smaďarskou lidovou hudbou, hip hopem a drum and bass. Představme si zvuk maďarských dud, tureckého bubnu, hrdelního zpěvu, kontrášovsky hrané violy, foukací harmoniky, na níž Félix Benke virtuózně hraje spolu se sóly na koncovku či archaickou plátkovou harfu a vedle toho živelně scratchujícího a rapujícího beatboxera M. C. Busu a Ágostonův saxofon jazzově frázující maďarské či rumunské lidovky. Ačkoli to zní neuvěřitelně Ágostonovi a jeho kolegům se podařilo svěžím a nekonvenčním způsobem vdechnout život originálnímu celku, pohybujícímu se na pomezí zdánlivě vzdálených hudebních žánrů s přirozenou elegancí, vzrušující hravostí, nadhledem a nezaměnitelným humorem.

Hudba Ágoston Quartetu je postavena na velmi výrazné a dynamické rytmice klasického jazzového kvartetu, do níž Ágoston vnáší nástroje a zvuky pro jazz ne zrovna typické. Jeho nástrojový rejstřík zahrnuje kromě dominantního tenorsaxofonu a basklarinetu také nejrůznější lidové hudební nástroje jako jsou maďarské dudy, píšťaly a v jazzu nezvyklé používání alikvótního hrdelního zpěvu, s nímž kombinuje svou hru. Žánrově představuje hudba Ágoston Quartetu velmi propracovaný a přitom svěží a neotřelý mix jazzu a folklóru sřadou citací zfilmové hudby, ale i hiphopu, popu a rocku, včetně notoricky známých melodií přetavených tak, že při jejich poslechu chvíli váháme, zda posloucháme coververzi od Queen, hudební motiv zkteréhosi Buňuelova filmu nebo původní maďarskou lidovou melodii ve freejazzovém podání.

www.agostones.hu

 

O projektu Jazzconnexion vDivadle 29

Hudební projekt Jazzconnexion vznikl vroce 2004. Jeho vznik byl motivován absencí pravidelného uvádění současné jazzové hudby nejen vPardubicích, ale vcelém regionu Východních Čech. Dramaturgie projektu Jazzconnexion usiluje o prezentování co možná nejpestřejšího spektra jazzové hudby vjejích mnoha tvářích a podobách. Blíže lze projekt žánrově vymezit styly od moderního jazzu, freejazzu a jazzové improvizace, přes jazz sprvky folku až po experimentální pojetí jazzu a jeho kombinací selektronickou hudbou a sprvky moderní vážné hudby. Projekt prezentuje pouze soudobou autorskou tvorbu. Ambicí projektu je také zprostředkovávání kontaktů sezahraničím děním na poli jazzové hudby a pořádání koncertů hudebníků a skupinz evropských i mimoevropských zemí.

Za téměř čtyřletou existenci projektu Jazzconnexion koncertovalo vDivadle 29 do dnešních dnů celkem 48 hudebních skupin zdvanácti evropských i mimoevropských zemí. Mezi nejvýznamnější zahraniční hosty projektu byly americký saxofonista Matt Darriau, britští hráči na dechové nástroje George Haslam a Trevor Watts, švýcarský pianista Nik Bärtsch, americká hráčka na theremin Pamelia Kurstin, ruský akordeonista Yuri Lemeshev, maďarští saxofonisté István Grencsó a Béla Ágoston, kytarista Rudy Linka nebo polský zpěvák Grzegorz Karnas. Zčeských hudebníků to byly kontrabasisté Jaromír Honzák, František Uhlíř či Robert Balzar, baskytarista Pavel Jakub Ryba, kytarista David Dorůžka či skupiny Vertigo Quintet nebo Nuselský umělecký orchestr NUO.

Vstupné 120/90 Kč.