VYBRAT REGION
Zavřít mapu

"Bílá nemoc není jen varování před nacismem," říká režisér

Pardubice - Slavné drama Karla Čapka připravuje Mikoláš Tyc. Do hlavní role obsadil Milana Němce.

23.4.2016
SDÍLEJ:

Mikoláš TycFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Spisovatele Karla Čapka zná jako součást povinné četby ze školy asi každý. Ale vidět nějaké Čapkovo drama na jevišti? To je spíše ojedinělý divadelní zážitek, který budou mít již v sobotu premiéroví diváci ve Východočeském divadle Pardubice.

Hostující režisér MIKOLÁŠ TYC totiž právě připravuje inscenaci známého dramatu Bílá nemoc.

Jak došlo k vaší spolupráci 
s Východočeským divadlem?
Asi před dvěma roky jsem na Malé scéně ve dvoře pracoval na malém scénickém projektu. Spolupráce byla skvělá a těší mě, že divadlo dál sledovalo mou práci a přišlo s další nabídkou. Chvíli jsme hledali vhodný titul a nakonec jsme se dohodli na Bílé nemoci, což mě velmi potěšilo.

Bílou nemoc vám nabídla dramaturgie pardubického divadla nebo to byl váš výběr?
Shodli jsme se na tom. Chtěli jsme dělat nějaký klasický titul, který je neprávem opomíjen. Bílá nemoc zcela jistě patří do zlatého fondu českého dramatu, ale moc často se neuvádí. Řekli jsme si tedy, že k této hře zkusíme najít svou vlastní cestu.

Bílou nemoc má skutečně hodně lidí zafixovanou jako povinnou četbu, ale na jeviště se dostane málokdy. Čím je to způsobené?
Podle mě je to kombinace více faktorů. Bílá nemoc vznikla v době, kdy její téma „viselo ve vzduchu". Její premiéra v Národním divadle se stala velkou událostí. Hra tam byla mnohokrát uvedena, než byla zakázána. Slavný film Hugo Haase také velmi rezonoval s publikem. Myslím, že vznikl dojem, že tento titul je spojen s dobou svého vzniku. Může existovat obava, že člověk uvádí příběh z konce třicátých let minulého století. Ale ta hra je bohatší, jde o metaforu společnosti. Není jen duel doktor Galén versus Maršál, je to pestrá směs žánrových obrázků.

O Karlu Čapkovi se hodně hovoří jako o člověku, který byl bytostně spjatý s první republikou. Nebylo těžké zbavit se dobových odkazů?
Karla Čapka ctí, že byl muž své doby. Byl to ale také ryzí divadelník. My nechceme popírat, že Bílá nemoc vychází ze své doby, ale spíš hledáme, jaké jsou možnosti textu, na kterých místech není svázán se svou dobou. Směřujeme ke stylizovanému divadelnímu obrazu.

Obecně přijímaný výklad Bílé nemoci je varování před nastupujícím nacistickým režimem. Jaká témata jste v textu našel vy?
Hra není pouze varováním před nacismem. Když se člověk podívá na soupis postav, tak jsou často označeny pouze jako typy – Novinář, Otec, Matka, Maršál a podobně. Karel Čapek nezapře inspiraci žánrem commedie del´arte. Bílá nemoc je také o krizi společnosti a rozpadu systému. Ten rozpad ovšem nejde od Maršála, ale naopak od těch normálních lidí. Spousta výkladů opomíjí tu běžnou rodinu, kterou představují postavy Otce a Matky. Tyto figury tam jakoby nepatří, nebojují na té ideologické frontě jako Galén s Maršálem. Na těch normálních lidech se ukazuje nebezpečnost jejich myšlení a bílá nemoc se pak stává metaforou společnosti.

Diváci budou asi znát také slavný film s Hugo Haasem v roli doktora Galéna. V čem se divadelní verze liší od té filmové?
Film svými výrazovými prostředky mnohem víc akcentuje naturalistickou stránku věci. Působí mnohem víc jako varování před nacismem a také samotná nemoc je pojata hodně naturalisticky. Divák tedy hodně sleduje, co se s člověkem postiženým bílou nemocí fyziologicky děje. Na divadle je mnohem zajímavější sledovat vývoj jednotlivých postav. Objevují se tam různé absurdity.

Takže na Čapkovu hru nahlížíte groteskní optikou?
Nechceme hru nijak popírat, ani se nestavíme proti Karlu Čapkovi, spíše hledáme možnosti, které nám text nabízí. Těch absurdních situací je tam skutečně mnoho. Zajímalo nás, jak se bude tato absurdita vyvíjet v okamžiku, kdy se začne šířit bílá nemoc a kam až to může vést.

Do hlavní role doktora Galéna jste obsadil Milana Němce. Měl na to vliv i fakt, že ho znáte 
z jeho předchozího angažmá 
v Městském divadle Brno?
Určitě, s Milanem Němcem se mi spolupracovalo velmi dobře. Hodně se mi líbil v inscenaci Duše – krajina širá, takže jsem byl rád, že jsem mohl obsadit herce, se kterým jsem již předtím spolupracoval. Pro Galéna je skvělým představitelem, protože má
v sobě kombinaci jisté obyčejnosti s bezprostředností.

Autor: Lukáš Dubský

23.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nové pardubické přednádraží.

Architekt Gebrian. Chvála pro Pardubice za nádraží i Tyršáky

Hoří, má panenko v divadelní podobě.

Festival smíchu nabídne hudební i situační komedie

Šlágr první se druhým. Zápas jen neodehrát, ale chtít vyhrát!

Pardubice – To je týden jako od Beatles… Tedy perný. Pardubičtí basketbalisté završí triptych zápasů (Děčín – liga, Kolín – pohár) tím nejtěžším možným způsobem.

Fotbalisty Pardubic prověří slovenský lídr

Pardubice – Před posledním zápasem skupiny už je jasno, že pardubičtí fotbalisté finálovou účast z minulého ročníku Tipsport ligy nezopakují. Po prohrách s Brnem a Znojmem je na závěr čeká Skalica, lídr druhé slovenské ligy. Hraje se v sobotu od 13 hodin v brněnském areálu VUT.

Husa bez provázku a výcvik lavinových psů: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 18. a 19. ledna 2018.

Pardubice vyrovnaly, pak ale přišel zlínský úder

Pardubice - Na venkovní výhry nenavázali. Hokejisté Pardubic na domácím ledě prohráli ve 41. kole extraligy se Zlínem 2:3. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>