S nestárnoucí komedií o bohatém muži (Oldřich Navrátil), který se ne〜oženil z lásky, ale z touhy po titulu zavítala v pondělí večer do Pardubic pražská Divadelní společnost Jurie Jurištové.

„Dáreček“ od ženy

Moliérova hra Chudák manžel vypráví o nešťastníkovi, jenž přišel o peníze a důstojnost, ale zato získal mohutné parohy. Jenže který muž by o takový „dáreček“ od vlastní manželky (Kamila Špráchalová jako Anděla) stál? A zvláště, když ani po odhalení milence (Jiří Hána v roli Klitandra) nic nenasvědčuje tomu, že by žena s touto aktivitou chtěla přestat, ale naopak dává najevo, jak velkou má chuť si ještě užívat života…
Manžel se sice snaží bojovat a ze všech sil i před jejími dobře situovanými, leč trochu pokryteckými rodiči (Jaroslava Obermaierová a Petr Oliva) dokázat, kdo je ve dvojici ten „nestydatý“, ale jeho mladičká žena mu vždycky vytře zrak a ještě ho přede všemi pořádně zesměšní… Nakonec tedy vlastně není chudákem, ale jak sám přiznává, spíše „volem“…

Příběh vycházející z překladu E. A. Saudka chtěli tvůrci představení v čele s režisérem Jiřím Fréharem obohatit o písničky. Jenže pěvecký projev pražských herců (snad s výjimkou Kamily Špráchalové) rozhodně nebyl tím, čím by se mohli chlubit.

Možná by bylo lepší, kdyby tato nepříliš povedená, skoro až násilím přišroubovaná „vsuvka“ v inscenaci vůbec nebyla – ubylo by zbytečné trápení herců i diváků…

To parodie na balet, které se „dopustili“ při společném tokání Klaudýnka a Zmotal v podání Martiny Hudečkové a Rudolfa Kubíka, už měla u diváků větší úspěch. Asi nejzábavnější pak byly scény z nočního dobrodružství, kdy se jednotlivé postavy postupně scházejí ve tmě. Protože není vidět ani krok, dochází k nejrůznějším nedorozuměním a komickým situacím.

Z hereckých kreací nabídla v Pardubicích zřejmě tu nejzajímavější Kamila Špráchalová. Ta ze své postavy naštěstí neudělala jen karikaturu nesnesitelné fifleny či přerostlého rozmazleného fracka. Solidní standard předvedl i Oldřich Navrátil v hlavní roli a Petr Oliva jako Baron. Ostatní se místy neubránili zbytečným prvoplánovým fórkům (například Jaroslava Obermaierová jako Baronka hledající vypadlé zuby či Martina Hudečková, která až příliš často postavu Klaudýnky vykrývala spíše svými kyprými vnady než charakterem).

Typická kšeftovka

Návštěvníci Východočeského divadla měli možnost spatřit typickou „kšeftovku“, jejímž hlavním cílem je kumštýřům vydělat peníze a ještě přitom pobavit publikum. To se v pondělí večer celkem podařilo.

Žádný nesmazatelný nápis do historie paní Thálie z toho asi nebude, ale proti gustu žádný dišputát…