V areálu u skateparku poblíž pardubického vlakového nádraží začíná promítání tradičně ve 21 hodin.

První dokument, nazvaný Ezopové aneb linka je volná se snaží rozkrýt fenomén popularity věštců z televizních obrazovek, kteří, ať už pracují s kartami, kyvadélky, kávovou sedlinou či s notebookem, přitáhnou každý večer k obrazovkám různých privátních televizních stanic tisíce lidí, kteří jsou ochotni podělit se veřejně s národem o své hoře, vyslechnout velmi nepravděpodobně znějící radu a ještě za to tučně zaplatit prostřednictvím předražené telefonní linky. Režisér filmu Ezopové aneb linka je volná Ondřej Moravec je zároveň scénáristou i kameramanem tohoto snímku a navzdory svému mládí rozhodně není filmařsky nepopsaný list. Je totiž jednou z vedoucích osob programového oddělení mezinárodního festivalu Jeden svět, zaměřeného na dokumenty s lidskoprávní tematikou. Vyjma natáčení dokumentů působí Ondřej Moravec také jako novinář a dramaturg, do loňského roku pracoval v kulturní redakci České televize. Propojení novinářského a filmařského řemesla je na jeho snímcích velmi patrné, což budou moci posoudit i sami diváci letního kina.

Ze zcela jiného soudku než Ezopové je Vážná známost, která je vlastně dvojfilmem - jeden vznikl v režii Kláry Sodomkové (FAMU) a druhý Martina Jůzy (UTB ve Zlíně). Oba vyšly ze stejného příběhu - Anča s Kubou, dlouholetý pár, spolu jedou na víkendovou chatu, která má oživit jejich každodenní vztahovou rutinu. Do této rezignované atmosféry nečekaně vstupuje třetí člověk, Radim. Tento Ančin blízký kamarád ze střední se najednou stává prostředníkem, skrze kterého si Anča s Kubou začnou ventilovat vlastní nevyslovené emoce. Na krátkém časovém úseku se tak rozehraje paleta stereotypů chování, které komukoli, kdo měl někdy vztah, musí připadat velmi povědomé. Vznik tohoto dvpojfilmu byl poměrně kuriózní - na začátku byl jeden scénář napsaný režisérkou Klárou Sodomkovou, se kterým se ovšem její přítel Martin Jůza neztotožnil, a tak se rozhodli, že každý film natočí po svém. Režiséři si tuto dramatickou situaci rozpracovali podle svého citu a tak vzniklo zajímavé srovnání toho, jak se jedna látka mění pohledem muže a ženy. Vážná známost tak podle svých tvůrců není klasickým, filmem, ale spíše sociologicko-psychologickým projektem, který má diváky namísto pasívního sledování přimět k diskuzi a ochotě pobavit se po projekci o podvědomých vzorcích, hrách a lehce záměrných podpásovkách mezi partnery. Ve čtvrtek tak bude v Pardubickém letním kině prostor nejen k večerní klasické zábavě, ale i k zajímavým debatám s tvůrci jednotlivých dokumentů.