„Dospěli jsme k názoru, že budeme postupně muset vyměnit několik hráčů," konstatoval šéfdirigent pardubické Komorní filharmonie Peter Feranec.

„Někteří členové orchestru dovršili penzijní věk nebo mají zdravotní problémy. Proto jsme vypsali konkurzy například na dvě místa violoncellistů," vysvětlil šéfdirigent pardubického orchestru.

Šance pro mladé

„Jsem rád, že dnes už si i pražští hudebníci vybírají náš orchestr. Myslím, že zde najdou velmi dobré podmínky k práci. Zejména mladí hráči tu mají možnost rozvíjet své schopnosti, realizovat se, případně založit rodinu," poznamenal Peter Feranec.
„Mladých hráčů je dnes spousta. Jakmile skončí školu, většinou nemají uplatnění. Orchestry jsou plné a nové tváře se jen těžko do nějakého dostanou. To je alce celoevropský problém," zdůraznil šéfdirigent Komorní filharmonie Pardubice.

„Vypadá to, že snad už i ministerstvu kultury došlo, že státem stanovený odchod do důchodu je pro některé profese nedostižnou metou. Konkrétně jde například o tanečníky, zpěváky nebo hráče na dechové nástroje," vyjmenovala ředitelka Komorní filharmonie Pardubice Jarmila Zbořilová.

Nereálná představa

„Málokterý hráč na dechový nástroj vydrží podávat kvalitní výkony do dvaašedesáti let. Jenže co s ním dělat, když už umělecky nestačí? Ti lidé nemají kam jít. Hovoří se o podpoře startu druhé kariéry, ale v současném pojetí je to totální nesmysl. Představa, že odejde z profesionálního hudebního tělesa v padesáti letech a založí si soukromou hudební školu nebo absolvuje rekvalifikační kurz, není příliš reálná. Není moc důstojné, aby se z bývalého prvotřídního hornisty stal prodavač," nechala se slyšet ředitelka pardubické Komorní filharmonie. „Bylo by potřeba s touto situací něco udělat. Například v sousedním Slovensku je dnes systém pomoci zasloužilým umělcům funkčnější než u nás," uzavřela Jarmila Zbořilová.