Z turné po Japonsku se vrátila Komorní filharmonie Pardubice. Orchestr se do „země vycházejícího slunce" podíval již potřetí.

Tamní publikum je prý vždy velice srdečné, hudebníky odměňuje dlouhotrvajícím potleskem a žádá přídavky. „Japonci si naši hudbu spojují s českou kulturou, proto u nich mají vždy velký úspěch skladby Antonína Dvořáka nebo Bedřicha Smetany," uvedl manažer orchestru Marek Pospíšil.

Tentokrát se s velkým ohlasem setkala i slavná Beethovenova Óda na radost s kvartetem českých pěvců. Při dalekých cestách, jako je ta do Japonska, bývá pro hudebníky největším úskalím časový posun, se kterým se někteří členové orchestru vyrovnávají i několik dní.

V posledních letech již odpadly problémy se stěhováním velkých nástrojů do zahraničí. Například tympány a kontrabasy jsou zpravidla připraveny k zapůjčení v místě turné.

Ještě donedávna se cestování s hudebním nástrojem nejvíce vyplatilo violoncellistům. Jejich nástroj totiž „sedí" v letadle na extra místě.

„Má speciální letenku a dříve k takovému sedadlu dokonce náleželo i jídlo. To znamená, že violoncellisté se na tyto delší lety velice těšili. Snídaně, obědy a večeře měli dvojité," popsal s úsměvem Marek Pospíšil. Později letecké společnosti extra letenky pro hudební nástroje zlevnily, ale již jsou bez nároku na stravu.

Kdo by chtěl pardubické filharmoniky slyšet na vlastní uši, má šanci v pondělí v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích. V 19.30 hodin začíná koncert s hostujícím rakouským perkusionistou Christophem Sietzenem.