Hoří, má panenko!

RECENZE 70%Lukáš Dubský

Dramatizaci slavného snímku Miloše Formana Hoří, má panenko! má od soboty na repertoáru Východočeské divadlo Pardubice. Pro divadlo přepsal filmový scénář Vladimír Morávek.

Ačkoliv se divadelní verze v mnoha detailech liší od té filmové, diváci se mohou těšit na všechny slavné scény z hasičského bálu, jako je volba královny krásy nebo rozkradená tombola. Inscenace začíná už v okamžiku, kdy divák vstoupí do foyer – vyfasuje lístek do tomboly, okolo postávají herci v ha-sičských uniformách a okolní stolky zdobí výstavka požární techniky.

BEZ HLAVNÍ POSTAVY

Inscenace je také zvláštní v tom, že nemá žádnou hlavní postavu. Téměř kompletní herecký soubor zalidňuje jeviště lidovými postavičkami hasičů a jejich blízkých. Herci patrně dostali od režiséra Petra Novotného (který na druhé premiéře zaskakoval v roli starého Lamra) relativně dost volnosti ve ztvárnění jednotlivých postav.

Výborný je především Milan Němec v úloze pořadatele plesu Maliny. Po velkých rolích v Othellovi a Bílé nemoci znovu ukazuje, jak široký je jeho rejstřík výrazových prostředků. Hoří, má panenko! je hra, která dokazuje, že v divadle skutečně není malých rolí.

Třeba Martina Sikorová prokazuje výrazný komický talent v úloze Růženky Šimordové, ačkoliv její repliky by se daly spočítat na prstech. Rovněž Radek Žák dokáže úsporným projevem zdařile vystřihnout nepříjemného výčepního. Pobaví i hostující Vlastimil Čaněk jako lehce senilní bývalý předseda sboru dobrovolných hasičů Mádle.

V pardubické inscenaci se lépe vydařila první polovina, která má výborné tempo a jejímž vrcholem je scéna, ve které komise vybírá plesovou královnu krásy.

K nejsilnějším scénám Formanova filmu patří požár Lamrova domku, v divadelní verzi ovšem tento moment tolik nevyzní. Na vině bude patrně scénické řešení, kdy je tato epizoda odehrána v zadní části jeviště, v pološeru a herci jsou v ní částečně otočeni zády k divákům.

KAPELA NA JEVIŠTI

Dobrým nápadem bylo využít na jevišti malou kapelu, která pomocí dobových hitů dodává do inscenace atmosféru 60. let minulého století.

Formanův kultovní snímek byl vnímán jako satira tehdejší komunistické společnosti, což byl také důvod, proč byl na několik let zavřen do trezoru. Pardubická inscenace také odkrývá lidské nešvary, které se za ta léta de facto nezměnily, hlavním cílem je ale publikum pobavit. Což se většinou daří, takže lze očekávat, že Hoří, má panenko! bude oblíbeným kusem na repertoáru divadla.