Po klasických dílech, jakými byli Richard III. a Don Juan, se dramaturgický plán Východočeského divadla Pardubice obrátil do současnosti. Čtvrtou premiérou se tak stala britská komedie Tima Firtha Holky z kalendáře, jejíž divadelní adaptace oslovila divadelní domy v celé Evropě.

Hra vypráví o šestici stárnoucích kamarádek z Yorkshiru, které se pravidelně scházejí ve svém ženském klubu. Maloměstský klid a stojaté vody rozruší až vážná choroba manžela jedné z nich. Na jeho památku se ženy rozhodnou nafotit kalendář. Ten sice fotí každý rok, ovšem tentokrát chtějí místní kostely a mosty vyměnit za svá nahá těla.
Cílem je vydělat na novou sedačku pro příbuzné, kteří navštěvují nemocné pacienty na onkologické klinice. Smělý nápad má mnoho odpůrců, ale také ženskému spolku přinese do té doby nepoznanou slávu a pozornost.

Skoro tři hodiny

Inscenace má značně dlouhou expozici (nápad na nafocení kalendáře je poprvé vysloven až po 45 minutách), která je ovšem zábavná a divákům umožní dostatečně se seznámit a sžít s ústřední ženskou šesticí. Zatímco první polovina se nese ve výrazně komediálním duchu, druhá část už je vážnější. Po nafocení kalendáře a nečekaném ohlasu totiž začínají na povrch vyplouvat motivace jednotlivých „modelek", které se často od původního poslání charitativního kalendáře dost odchylují. Do soudržného ženského týmu se tak začínají vkrádat drobné rozmíšky.

Celá inscenace má téměř tři hodiny, což považuji na komediální žánr za trochu naddimenzované, faktem ale je, že problémy s tempem se neobjevují a celá inscenace hladce plyne až do svého závěru. Tomu velmi napomáhá funkční scéna Martina Černého a rovněž povedený výběr náladotvorné hudby.

Chytrý tah

Holky z kalendáře jsou dramaturgicky chytrým tahem. Ne, že by to byla novátorská inscenace, ale nabízí krásné role pro herečky nad 50 let, které se v běžných repertoárových kusech dočkají takových příležitostí jen velmi vzácně. A dámská část pardubického souboru dokázala tuto nabídku beze zbytku využít. Tahounem je hostující Jana Paulová, která v roli Chris sází na své typické diblíkovské pojetí. Svou roli si patřičně užívá, a tak už na premiéře si do hry přidávala vlastní průpovídky a nebála se ani komunikace s publikem.

Radost ze hry

Další hostující herečka Hana Malehová přesně vystihla odměřenou a skeptickou Jessie, učitelku v důchodu. Z domácích hereček patrně nejvíce zaujme Ludmila Mecerodová v roli naivní a snaživé Ruth. Mecerodová dokázala své komediální vlohy, na které se v posledních letech v Pardubicích již trochu pozapomnělo. Dagmar Novotná s lehkostí ztvárňuje alternativní hudebnici Coru a Romana Chvalová s blonďatou parukou vystřihla vyzývavou alkoholičku Celii, která za svou největší přednost považuje své poprsí. Těžkou pozici pak měla Jindra Janoušková, jelikož její Annie je z velké části hybatelem děje a do hry musí vnášet výrazné emoce, protože je to právě ona, kdo přišel o manžela.

Premiérové publikum se bavilo a radost ze hry byla vidět i na účinkujících dámách, kterým dal režisér Petr Novotný velkou volnost. Holky z kalendáře tak nejspíš mají zaděláno na dlouhý život na repertoáru pardubického divadla.