Pardubice – Čtvrtou premiérou divadelní sezony byla v sobotu dramatizace knihy známého satirika Ephraima Kishona Liška v kurníku. Kishon ‎(narodil se 23. srpna v 1924 Budapešti, zemřel 29. ledna 2005 v Appezellu) není pardubickému publiku neznámý, před několika lety אVýchodočeské divadlo v Pardubicích uvedlo jeho komedii Oddací list. Liška v kurníku (v Pardubicích uváděná s podtitulem Pan ministr v Kmínovicích) je politická satira, která vtipně a hravě zkoumá, jak se vlastně z obyčejného člověka rodí politik a jak se pak lidé nechají politikou manipulovat, aniž by si to vůbec uvědomili.

Na konci světa

Arnitz Dulniker je ministr milující svou práci, hlavně sáhodlouhé a nicneříkající projevy. Lékař mu ovšem naordinuje klid, a tak se Dulniker vydává spolu se svým sekretářem Zevem do Kmínovic. V Kmínovicích není zavedena elektřina, neseženou se tam noviny a styk s okolím zprostředkovávají jen poštovní holubi a čas od času řidič náklaďáku.

K volbám!

Ministr v rekonvalescenci je nejprve šokován místním nulovým povědomím o politice. Následně se rozhodne, že do Kmínovic přinese trochu té politické kultury, a tak se začnou chystat volby, které mají určit, kdo bude starostou. Největšími zájemci jsou švec Zemach Gurevič a holič Salman Hasidov.

Jako šafránu

Politická satira není na jevištích oblastních divadel nejčastější žánr. Není totiž zase tak moc textů, které by dokázaly vtipně a přitom nenuceně reflektovat politickou situaci.

Autoři dramatizace Kishonova románu, režisér Martin Tichý a dramaturg Tomáš Syrovátka, se dokázali vyhnout jednomu častému úskalí. Inscenátoři se často pokouší své dílo aktualizovat vkládáním jmenovitých narážek či karikováním žijících politiků.

U publika to sice vzbuzuje zájem, ale většinou takové aktualizace vyznívají spíše lacině. Tomáš Syrovátka a Martin Tichý naopak vykreslují obecné politické typy a situace, ke kterým vnímavější divák jistě najde spoustu paralel k dnešní (nejen) české politické scéně.

V tempu

Celá inscenace doslova hýří energií, a to především díky až videoklipové režii. Scény jsou obvykle velmi krátké, ostře vypointované a střihově oddělené hudebním předělem. Daní za tuto energičnost je, že inscenace v některých okamžicích nepůsobí příliš sevřeným dojmem a rozpadá se na jednotlivé skeče.
Pochválit je nutné atraktivní výpravu, jejímiž autory jsou scénograf Hynek Dřízhal a kostýmní výtvarnice Tereza Venclová. Pozadu nezůstávají ani herci, kteří své role pojímají ve vtipné nadsázce a dodávají svým postavám sympaticky furiantský nádech.

Role upovídaného ministra skvěle sedla Zdeňku Rumpíkovi, holohlavého holiče Hasidova vtipně ztvárnil ředitel divadla Petr Dohnal a ševce Gureviče odehrál v pro něj nezvyklé herecké poloze Martin Mejzlík. Ovšem i herci ve vedlejších rolích se se svými postavami popasovali se ctí.

Liška v kurníku je osvěžující inscenací, ve které je možné narazit na spoustu drobných, sotva postřehnutelných vtípků, ale která funguje i jako celek. Jako politická satira pak působí aktuálně, ale nevynucuje si naštěstí po divácích smích za každou cenu.

Lukáš Dubský