Nový kulturní podnik Pardubické festivalové tóny úspěšně odstartoval v Sukově síni Domu hudby jarním cyklem Mezinárodního festivalu Le Quattro Stagioni (v pátek 11. března s Moravskou filharmonií Olomouc se sólistou Alexandrem Besou a v úterý 15. března souborem Collegium 1704).

Nová spolupráce

Propojení dvou hlavních protagonistů vážné hudby v Pardubicích – Komorní filharmonie a festivalu Le Quattro Stagioni – tak dostává zcela novou podobu spolupráce v oblasti hudby ve městě i kraji.

Soubor Collegium 1704, založený v roce 1991 dirigentem a cembalistou Václavem Luksem, se specializuje na dobovou interpretaci staré hudby a v posledních letech si získal výjimečné renomé i na mezinárodní scéně. Má za sebou desítky koncertů a některé výjimečné hudební počiny, například projekt Bach – Praha – 1995, spolupráci při nahrávce oratoria J. D. Zelenky, (I Penitenti al Sepolcoro del Redentone). Podílel se i na projektu Hudební most Praha – Drážďany a při inscenaci opery G. F. Händela Rinaldo v Národním divadle v Praze (2009) a ve Francii.

Také v Pardubicích potvrdil soubor Collegium 1704 festivalovým výkonem v plné šíři svou pověst. Program sestavený výhradně ze skladeb A. Vivaldiho skrýval nebezpečí možné jednotvárnosti.

Opak však byl pravdou. Interpretace souboru lze jednoduše popsat slovy: samozřejmost – intonační čistota – precizní souhra – interpretační dokonalost. Jako sólistka se představila altistka Markéta Cukrová ve dvou kompozicích (Longe mala, umbrae, terrores RV 629 a Cessate, omai cessate RV 684).
Velice náročné party zvládla sólistka s technickou barvurou, muzikální přesvědčivostí a svým výkonem se zcela vyrovnala s dokonalostí interpretace ostatních instrumentalistů v koncertech: Concerto VII in a RV 522, Concerto I in D RV 549, Concerto X in h RV 580 a Concerto XI in d RV 565.

Pod skvělou interpretací souboru je podepsána umělecká vedoucí Collegia 1704 Helena Zemanová. V úvodu koncertu přivítal posluchače a významné hosty prezident festivalu Le Quattro Stagioni Jaromír M. Krygel (na snímku), poděkoval všem partnerům a sponzorům za přízeň a popřál posluchačům hluboké umělecké zážitky. Tato slova se zcela naplnila.

Přídavek na závěr

Publikum ocenilo dokonalost interpretačního umění souboru Collegium 1704 a vynutilo si přídavek. Pardubické festivalové tóny budou pokračovat Pardubickým hudebním jarem od 28. dubna do 31. května bohatou nabídkou hudebních lahůdek.

Jaromír Hönig, ředitel pardubické konzervatoře