„Byl na dovolené u své sestry v Itálii. Při koupání v moři mu v pouhých třiatřiceti letech selhalo srdce,“ řekl jeden z jeho spolupracovníků.

Poslední rozloučení s rodákem z Olomouce, který měl kořeny v Ústí nad Orlicí a který mimo jiné nastudoval první českou inscenaci muzikálu Jesus Christ SuperStar, spolupracoval s Komorní filharmonií Pardubice a byl častým hostem festivalu Smetanova Litomyšl, by se mělo odehrát v úzkém rodinném kruhu.

Smrt dirigenta: Nečekaná rána osudu

„Je to obrovská ztráta,“ komentoval náhlou smrt jednoho z nejvýraznějších dirigentů současnosti Františka Preislera mladšího jeho přítel a spolupracovník, umělecký šéf festivalu Smetanova Litomyšl a budoucí šéf Komorní filharmonie Pardubice Vojtěch Stříteský. „Byl to muzikant každým coulem. Pro českou hudební scénu byl nenahraditelný hlavně proto, že dokázal skvěle dirigovat v různých žánrech – ať už šlo o klasickou hudbu, jazz nebo pop. Pokaždé odvedl perfektní práci,“ řekl Vojtěch Stříteský.

„Je mi moc líto jeho nejbližších. Pro ně je to skutečná tragédie,“ podotkl Vojtěch Stříteský, který se s třiatřicetiletým dirigentem naposledy setkal před měsícem. „Stáli jsme spolu na zimním stadionu v Litomyšli a připravovali velký projekt na 50. ročník Smetanovy Litomyšle. Tehdy by mě ani ve snu nenapadlo, že půjde o naše poslední setkání,“ konstatoval muž, jenž bude od začátku příštího roku šéfovat pardubické filharmonii.

Ta s ním už v minulosti několikrát úspěšně spolupracovala. „Je to i pro mě osobně velká rána, protože Franta byl můj velký kamarád. Ve filharmonii po něm zůstanou rozpracovány velké projekty,“ sdělil provozní náměstek pardubického orchestru Vladimír Faltys, který se smutnou zprávu dozvěděl od našeho Deníku.

„Nechce se mi věřit tomu, že už není mezi námi,“ poznamenal Pardubák Jan Adam, který s Františkem Preislerem mladším spolupracoval na albu Karla Gotta Má pouť.

„Byl to uznávaný dirigent, a to po celém světě. Je skoro až neuvěřitelné, kolik toho za svůj krátký život stihl a co dokázal,“ podotkl Jiří Petr, majitel pardubického Musicshopu v Pasáži svatého Jána, který se s dirigentem setkal po jeho společném dubnovém vystoupení s Felixem Slováčkem v Domě hudby. „Seděli jsme spolu v restauraci a probírali jeho koncerty s Karlem Gottem, Evou Urbanovou, Helenou Vondráčkovou či Alexandrovci. Zajímalo ho, jak se prodávají nahrávky, na nichž se podílel. Bylo to tehdy moc příjemné setkání,“ vzpomínal Jiří Petr.

Jak jsme již informovali, František Preisler mladší zemřel v pouhých třiatřiceti letech v Itálii při koupání v moři na selhání srdce.

Poslední rozloučení s dirigentem, který při koncertech doprovázel kromě Karla Gotta, Evy Urbanové a Alexandrovců také Lucii Bílou či Daniela Hůlku a je podepsán pod prvním českým nastudováním muzikálu Jesus Christ SuperStar, se uskuteční v úzkém rodinném kruhu.

Co říkají přátelé Františka Preislera na spekulace bulváru o jeho smrti? To si přečtěte ZDE.

František Preisler (z www.preisler.cz)

se narodil roku 1973 v Olomouci. Vystudoval varhanní oddělení brněnské konzervatoře a byl posluchačem dirigentského oddělení JAMU v Brně. Soukromě studoval zpěv a hru na trombon. Svá studia završil absolvováním Mistrovského dirigentského kurzu ve Vídni.Svůj mimořádný zájem o hudbu zdědil po předcích; je už šestým členem významného muzikantského rodu, který založil v 18. stol. hrabě František Velebický - Preisler, dvorní kapelník na vídeňském dvoře.

František Preisler působil nejdříve v souboru operety, brzy nato v souboru opery Národního divadla v Brně, kde mu byly již svěřovány takové úkoly, jako jsou Smetanova Hubička, Janáčkova Káťa Kabanová, Verdiho Síla osudu a řada dalších. V roce 1993 se stal laureátem mezinárodní pěvecké soutěže Franze Lehára v Komárně, v Olomouci nastudoval Schaunarda v Bohémě. Zároveň se věnuje i hudbě populární. V roce 1994 nastudoval a ve dvou stech padesáti reprízách dirigoval první českou legendární inscenaci muzikálu Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice Jesus Christ Superstar, poprvé v Česku uvedl i Lloyd Webberova díla Requiem a Variace. Dva roky pak působil jako šéfdirigent Hudebního divadla v Karlíně v Praze. Úzce spolupracuje s českými populárními pěvci (Karel Gott, Lucie Bílá, Helena Vondráčková a další). Je rovněž i vyhledávaným hudebním aranžérem. Od roku 1995 byl dirigentem opery Národního divadla, kde působil deset let. V říjnu 1999 přijal na kratší čas funkci šéfdirigenta Plzeňské filharmonie. Z řady zahraničních aktivit připomeňme hudební nastudování Meyerbeerových Hugenotů ve vlastní dramaturgické úpravě a nastudování Smetanovy Prodané nevěsty ve Slovinském národním divadle v Ljublani nebo Pucciniho Madame Butterfly na Tchaj - wanu. K jeho zahraničním aktivitám patří vystoupení na Slovensku, v Německu, Japonsku, Tchaj-wanu, Slovinsku, Chorvatsku, Řecku, Rakousku a Rusku. Velkým úspěchem skončily Koncerty hvězd ve Velkém sále kremelského sjezdového paláce v Moskvě, kde jako dirigent doprovázel legendární Alexandrovce, Evu Urbanovou, Leo Mariana Vodičku, Marinu Vyskvorkinu, Terezu Mátlovou, Lucii Bílou, Helenu Vondráčkovou, Jamese Morrisona a Karla Gotta.

Spolupracoval s předními českými orchestry - Českou filharmonií, FOK, SOČR, PKO, Pražskou komorní filharmonií aj. V současnosti byl šéfdirigentem Velkého orchestru pražského paláce Žofín. Dvanáct let spolupracoval s Moravskou filharmonií Olomouc, kde tři roky působil jako šéfdirigent. Zde uvedl řadu koncertů, z posledních je třeba jmenovat nastudování Fibichovy Smrti Hyppodamie, kterou rovněž velmi úspěšně uvedl na Pražském jaru 2000 ve Smetanově síni Obecního domu. Podílel se na řadě vokálně - instrumentálních projektů jak v oblasti vážné, tak i populární hudby u nás i v zahraničí, a to především se svým orchestrem European Janáček Philharmonic Orchestra, který v roce 1997 založil. 1. ledna 2000 dirigoval novoroční koncert v Grosses Festspielhaus v Salzburku, kde uvedl klavírní koncert F dur George Gershwina s Igorem Ardaševem a Dvořákovu 9.symfonii Z nového světa. V roce 2001 natočil s Czech Screen Orchestra hudbu pro americký velkofilm o G.Mahlerovi The Bride of the Wind.

V Národním divadle v Praze nastudoval Smetanovy Dvě vdovy a Hubičku, Čajkovského Louskáčka a Prokofjevovu Popelku, Sedláka Kavalíra/Komedianty a Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu, dále dirigoval Carmen a Lazebníka sevillského, Toscu, Bohému, La Traviatu, Příhody lišky Bystroušky, Smrt Klinghoffera (česká premiéra opery amerického skladatele J. Adamse), pro sezónu 2003/2004 pak připravil premiéru opery Antonína Dvořáka Dimitrij ve Státní opeře Praha. Dále připravuje s agenturou NKL-Žofín koncertní provedení a live nahrávku opery G.Verdiho Macbeth se sólisty Metropolitní opery v New Yorku.

V roce 2005 opět natočil pro americké a francouzské projekty filmovou hudbu, natočil s Komorní filharmonií Pardubice profilovou desku basisty Luďka Veleho,dvojnásobného držitele prestižní ceny Thálie, uvedl na Mezinárodním hudebním festivalu Smetanova Litomyšl koncertní provedení opery George Gershwina Porgy a Bess, na stejném festivalu uvedl koncert Sólo pro baryton - koncert tří předních českých operních pěvců a zároveň jako sólový klavírista zde interpretoval dílo Leoše Janáčka Zápisník zmizelého (The Diary of One Who Vanished). Připravil a realizoval v letech 2005 - 2006 novou nahrávku s Karlem Gottem. V prosinci roku 2005 absolvoval turné agentury GoJa s operní pěvkyní Evou Urbanovou a Moravskou filharmonií Olomouc (pro toto turné a CD Evy Urbanové Vánoční sen napsal s textařem Michaelem Prostějovským duet Hvězda betlémská pro Evu Urbanovou a Daniela Hůlku) a Galakoncert s Leo Nuccim, sólistou Metropolitní opery v New Yourku. V roce 2006 na Mezinárodním hudebním festivalu Smetanova Litomyšl dirigoval dvě koncertní provedení muzikálu Jesus Christ Superstar Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice a v Novosibirsku (v tamním Divadle opery a baletu) pak první uvedení Janáčkovy opery Káťa Kabanová v Rusku.

V sočasné době se rovněž věnoval také skladatelské práci. Napsal duet pro Evu Urbanovou a Dana Hůlku, spolu s Karlem Gottem napsal píseň „A já chtěl pálit sníh“ a také připravoval spolu textařem Michaelem Prostějovským nový muzikál.