Pozoruhodný příběh o vynálezci jediného nekontaktního hudebního nástroje na světě byl k vidění ve Východočeském divadle.

S neobyčejně zajímavou a také vysoce ceněnou inscenací Teremin, která vychází z osudů skutečné postavy ruského vědce a hudebníka, ale také tajného špiona Lva Sergejeviče Teremina, zavítali do Pardubic členové pražského Dejvického divadla.

Hlavní dějová linka představení, které bylo nominováno na Cenu Alfreda Radoka za nejlepší inscenaci roku 2005, se točí kolem let 1928 až 1938, kdy Teremin pobýval v Americe. Zažil zde triumfální přivítání umělce, jenž svůj nástroj sestrojený původně jako alarm prezentoval dokonce samotnému V. I. Leninovi v jeho pracovně, slávu vyprodaných koncertních hal, zahájení sériové výroby thereminvoxu, ale také krach newyorské burzy, postupné slábnutí vlastní popularity, rozvod s první ženou, tajný sňatek s černošskou tanečnicí a nakonec i jeho podivný návrat v roce 1938 do Ruska za zcela nevyjasněných okolností.

Známý režisér a scénárista Petr Zelenka se na předchůdce dnešní elektronické hudby dívá jako na člověka, který se k jeho smůle narodil do špatné doby. Kvůli Leninovu záměru propagovat pomocí neobvyklého zařízení vydávající tóny na principu elektromagnetického vlnění elektrifikaci Ruska, se vlastně vynálezce změnil v hudebníka, jemuž se jeho nástroj stal celoživotním údělem. A to jak v dobrém, tak špatném slova smyslu.
Teremin v podstatě celý život balancoval na hraně života a smrti, když se snažil kličkovat v tehdejším politicky rozděleném světě.

Zelenka se v této hře ptá, jestli v této době mohl být Teremin jako vynálezce svobodný, co ho vedlo k jeho činům, jestli touha po penězích, úspěchu nebo jen láska k vědecko–technickému pokroku. Chtěl změnit svět nebo jen uchránit svého otce před krutým totalitním režimem? Proč byl tvrdý sám k sobě i ostatním lidem? Jak je možné, že dokázal bez výčitek svědomí opustit manželku a milenku a zároveň si tak rychle získat přízeň žen a obdiv mužů?
V dramatu člověka, který navždy změnil tvář moderní hudby, se zaskvěl především představitel titulní role Ivan Trojan. Za svůj výkon v tomto působivém titulu, kde dokonce sám hraje na netradiční hudební nástroj, si také po zásluze vysloužil nominaci na cenu Thálie za rok 2005 a získal Cenu Sazky a Divadelních novin 2006. Výtečně mu sekundují i ostatní herci v čele s Davidem Novotným, který ztvárnil postavu Tereminova manažera Hanse Goldberga, Jiřím Bábkem (Samuel Hoffman), Martinem Myšičkou (Joseph Schillinger), Lenkou Krobotovou (Kateřina Teremin) či Eliškou Bouškovou (Lavinie Williams).