Tato původní podoba naší národní opery z roku 1866 byla k vidění na prvním ročníku Mladé Smetanovy Litomyšle v roce 1974 v podání pražské Konzervatoře. V hlavních rolích tehdy vystoupili pozdější přední sólisté Zora Jehličková (Mařenka), Miloš Ježil (Jeník), Pavel Horáček (Kecal) a Vladimír Doležal (Vašek).

Čtvrteční pardubické provedení mělo ve zcela zaplněném sále bouřlivý úspěch, nicméně se zdálo, že tento mladý ansámbl má na to, aby nastudoval „Prodanku“ celou, jak se běžně hraje. Z ní takto vypadl sbor „To pivečko nebeský je dar“ se sóly Jeníka a Kecala, velká árie Mařenky „Ten lásky sen“, oba tance (skočná a polka) a produkce komediantů. Z ní se hrála pouze jiskřivá hudba jakožto předehra ke druhému jednání. A mluvené recitativy, které mimochodem nebyly silnou stránkou inscenace, Smetana v konečné verzi hudebně mistrně prokomponoval.

 V hlavní mužské roli Jeníka se představil Václav Boštík ze Sebranic u Litomyšle, který studium na pardubické konzervatoři právě dokončuje. Role se zhostil pěvecky i herecky zkušeně a se ctí. Jeho lyrický tenor se na Jeníka hodí jako ušitý a byl jasnou oporou celého provedení. Z ostatních jedenácti sólistů svým znělým basem zaujal nejvíc představitel Kecala Jaroslav Patočka. Toto jméno si do brzké budoucnosti rozhodně zapamatujme. Však také jejich populární duet „Znám jednu dívku“ měl právem aplaus největší.

Sympatická a velice úspěšná inscenace se bude hrát v Pardubicích ještě několikrát, mimo to například i v Chrudimi a v Červeném Kostelci. Možná škoda, že nikoli na Svitavsku – třeba právě v Litomyšli.

ZDENĚK VANDAS,  Litomyšl