Program:
Robert Schumann: Předehra, Scherzo a Finale, op. 52
Otomar Kvěch: Čtvero ročních dob - symfonie pro varhany a orchestr
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5 c moll „Osudová“, op. 67
Sólista: Aleš Bárta - varhany
Dirigent: Leoš Svárovský
_____________
Slavnostní koncerty sBeethovenovou osudovou
Poslední série abonentních koncertů Komorní filharmonie Pardubice vtéto sezoně se ponese ve slavnostním duchu: šéfdirigent Leoš Svárovský slaví 10 let včele orchestru. V programu koncertů zazní díla Roberta Schumanna, Otomara Kvěcha a jako vyvrcholení celé sezony slavná Beethovenova Pátá symfonie- „Osudová“. Jako sólistu pozvali filharmonici pardubického rodáka, předního českého varhaníka Aleše Bártu.
Leoš Svárovský - původně vynikající flétnista - studoval dirigování na AMU vPraze uVáclava Neumanna, v roce 1991 se zúčastnil kurzů Herberta von Karajana vSalcburku, kde byl asistentem Sira George Soltiho během Salcburských letních her. Jako šéfdirigent pracoval předtím svynikajícími českými a slovenskými orchestry - se Státní filharmonií Brno a Slovenskou Sinfoniettou Žilina. S Komorní filharmonií Pardubice absolvoval vedle desítek domácích koncertů i řadu zahraničních zájezdů, především do Německa a Španělska. Leoš Svárovský spolupracuje smnoha dalšími českými a slovenskými orchestry včele sČeskou filharmonií a také sřadou zahraničních těles (např. Mnichovský rozhlasový orchestr, Orchester Beethovenhalle Bonn, Residentie Orkest den Haag, RTL symfonický orchestr Luxemburg, Severoirský orchestr BBC, Wiener Kammerorchester, Stuttgarter Philharmoniker, Moskevská filharmonie, Bach Collegium Mnichov ad.). Jako dirigent hostoval vřadě zemí Evropy, vUSA, Japonsku a Koreji.
 
Na úvod slavnostních koncertů zazní Předehra, Scherzo a Finale velkého mistra romantismu Roberta Schumanna. Schumann zejména jako autor písňový a klavírní se geniálně a trvale zapsal do světových hudebních dějin. Jeho symfonická tvorba stála dříve poněkud stranou, což bylo dáno zejména skutečností, že Schumannovy symfonie se příliš odlišovaly od kompozic klasického typu. Tři menší symfonické celky - Předehra, Scherzo a Finale tvořil Schumann na vrcholu svých tvůrčích sil vsousedství se svými prvními dvěma symfoniemi.
 
Hudbu romantismu vystřídá soudobá hudební řeč. Jméno Otomara Kvěcha je široké hudební veřejnosti dobře známé. Letos sedmapadesátiletý skladatel a varhaník působí vsoučasnosti jako dramaturg Českého rozhlasu a zároveň je pedagogem na pražské konzervatoři a na AMU. Jako autor získal řadu významných ocenění vdomácích i zahraničních kompozičních soutěžích. Zjeho díla uslyší posluchači vpardubické premiéře Symfonii pro varhany a orchestr Čtvero ročních dob, která byla premiérovaná vroce 2001 vPraze právě svarhaníkem Alešem Bártou. Samotná skladba je jakýmsi obrazem světa přeneseným do cyklu ročních období, kdy autor začíná létem a končí jarem - nadějí na nové období plné bohaté úrody.
 
Sólista Aleš Bárta patří k našim nejúspěšnějším varhaníkům.Někdejší žák ZUŠ vPardubicích - Polabinách vystudoval brněnskou konzervatoř a pražskou Akademii múzických umění a od počátku 80. let sbírá vavříny na renomovaných mezinárodních soutěžích včetně soutěže Pražského jara (absolutní vítěz vroce 1984). Interpret je častým hostem domácích i zahraničních pódií téměř všech kontinentů. Uvádí jak recitály, kde prezentuje stěžejní díla české i světové varhanní tvorby, a také často vystupuje jako sólista spředními našimi i zahraničními symfonickými i komorními tělesy. Dosud natočil na 30 kompaktních disků, za které získal četná ocenění - mj. Zlatou desku Supraphonu či Cenu Harmonie. Pro japonskou nahrávací společnost Pony Canyon realizoval kompletní varhanní dílo Johanna Sebastiana Bacha.
 
Vúplném závěru koncertů i celé celé sezony zazní slavné dílo Ludwiga van Beethovena - Pátá symfonie c moll „Osudová“. Skladbu začal komponovat třiatřicetiletý Ludwig van Beethoven v roce 1804, hotov byl až na jaře roku 1808. Tvůrčí proces Osudové trval tedy velmi dlouhou dobu. Dokonale kompaktní, architektonicky sevřený celek, jímž je Pátá symfonie ve svém konečném tvaru, představuje bezesporu výsledek právě onoho mimořádně dlouhého vnitřního zrání. Vídeňské publikum poznalo Osudovou symfonii poprvé 22. prosince 1808 vDivadle Na Vídeňce.