Pardubice/ Svět chce být klamán. A proč toho trochu nevyužít ve svůj vlastní prospěch? I o tom pojednává hra úspěšného anglického dramatika Noëla Cowarda Nahá s houslemi, která měla premiéru v sobotu večer ve Východočeském divadle.

Děj této výtečně napsané konverzační komedie plné vytříbeného suchého anglického humoru diváky pojednává o takřka dokonalém anglickém komorníkovi Sebastienovi (Jan Hyhlík), který má neobyčejný šarm a schopnosti. Nejen, že hravě zvládá hovořit ve čtrnácti jazycích (jen jeho znalost svahlištiny prý výrazně pokulhává, protože bohužel nemá s kým v této řeči konverzovat), „trousí“ povedené hlášky („Malířství dnes nikdo nerozumí.

Umění se nám, stejně jako lidská povaha, vymklo z rukou.“), ale zároveň si dovede poradit v každé situaci. A to i v té, která pro něj není zrovna příjemná.

Jeho pán, jemuž léta sloužil, světově uznávaný malíř Sorodin, totiž umírá. Do jeho domu tak trochu zištně přijíždí Sorodinova manželka Isabela (Ludmila Mecerodová), která se svým manželem sice už dávno nežije, ale protože nezanechal žádnou závěť, tuší, že by se jí tato návštěva mohla vyplatit. S celou rodinou tak hraje „tyjátr“ pro média, s nímž jí ochotně pomáhají i její syn Colin (Josef Pejchal) a jeho žena Pamela (Barbora Dipoldová). Vlastně jediná, která s tímto chováním má morální problém, je Jana (Markéta Stehlíková). Ta, i když si na svého otce vůbec nepamatuje, ho má ráda zřejmě nejvíc z celé rodiny…

A aby toho nebylo málo, tak se památce „velkého malíře“, kterého pro umělecký svět objevil Harrold Friedland (Jiří Kalužný), přijede poklonit i Sorodinův obdivovatel, novinář Clinton Preminger (Martin Mejzlík).

Do domu vtrhne jako vítr, stejně jako hraběnka Gallas–Parkánská (výtečná Dagmar Novotná), uruguayský náboženský fanatik Jeremiáš Bellafonte (Martin Chamer) či tempermanentní mladá žena Cherry–May s pěkně prořízlou pusou (Kristina Jelínková) společně se svým milým, málomluvným Fabricem (Radek Žák).

A tato výchozí situace je dobrým základem pro překvapivé rozuzlení takřka detektivního příběhu, který potvrdí, že není všechno zlato, co se třpytí…

I z reakcí premiérového publika bylo patrné, že diváci si v této inscenaci rozhodně přijdou na své. Kromě vtipných dialogů a pečlivě připraveného textu dramaturgyní Johanou Kudláčkovou, která ho společně s režisérkou Lídou Engelovou dokázala upravit tak, aby měl jen to, co potřebuje a nic zbytečného navíc, se mohou kochat pohledem na hezké kostýmy od Ivany Brádkové a vkusnou scénu Ivo Žídka.

Kladem tohoto titulu je i vhodně zvolená hudba, kterou do představení vybral Petr Mandel. Zúročila se v něm také pohybová spolupráce s „Koljovou babičkou“, herečkou Lilian Malkinou.

Nahá s houslemi má spád a přesně vypointované situace, které konverzační komedie potřebuje proto, aby fungovala. A pod taktovkou hostující režisérky Lídy Engelové, jež je mistrem tohoto žánru, pardubičtí herci toto základní pravidlo ctí. Největší díl odpovědnosti logicky leží na Janu Hyhlíkovi, jemuž je figura anglického komorníka Sebastiena doslova šitá na míru.

Se svou postavou se vypořádává velmi dobře, přestože je dost náročná a herec v ní musí pojmout hodně textu.
Výborné výkony

Pardubická inscenace opět potvrdila i to, jak výtečné komediální herečky Východočeské divadlo má.

Kristina Jelínková v Charry–May umí prodat svůj temperament a od prvního okamžiku, co přijde na jeviště, je jí plno. Navíc zde skvěle uplatňuje i taneční talent. Jak v případě tanga (ve společném čísle s Janem Hyhlíkem), tak kankánu je neodolatelná.

Potěšitelné je, že komedii dobře slouží i nové tváře. Zřejmě nejpozoruhodnější kreaci z nich předvádí Martina Stehlíková. Jako Jana je naprosto přirozená a suverénní. Ale nutno dodat, že všechny herecké výkony jsou v pardubické inscenaci vysoce nadprůměrné, což je radostné zjištění…