Velkým lákadlem letošního ročníku pardubické části Febiofestu, který se uskuteční od středy 9. do neděle 13. dubna, bude speciální promítání mimo kino.

„Půjde o tři projekce společného díla tandemu Jana a Zdeňka Svěrákových Tmavomodrý svět ve stylových prostorách letiště, které se budou konat v neděli 13. dubna od třinácti, šestnácti a devatenácti hodin,“ konstatoval organizátor pardubické části Febiofestu Jan Motyčka.

Speciální projekce pod betonem!

Promítat se bude v tzv. úkrytu letadel. „Ty byly budovány na vojenských letištích v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století a tvořily součást tzv. zodolnění. Jejich hlavním účelem bylo zabránit poškození letadel při případném nepřátelském útoku na letiště,“ poznamenal Petr Jemelík, zástupce ředitele Centra leteckého výcviku Lom Praha, které se na této speciální projekci spolupodílí.

„Úkryt byl uzpůsoben tak, aby tu letadla měla možnost parkovat, aby zde mohlo být doplňováno palivo a provozní kapaliny. Letoun zde mohl být vyzbrojen, mohl nastartovat motory a přímo odtud pojíždět na vzletovou a přistávací dráhu ke startu,“ informoval náš Deník Petr Jemelík.
„Na bocích úkrytu jsou pomocné prostory, které sloužily k rozmístění pomocné techniky, paliva a zbraní, ale i úkrytu obsluhujícího personálu,“ prohlásil zástupce ředitele Centra leteckého výcviku.

„Vlastní hala, ve které se bude promítat Tmavomodrý svět, má rozměr 17 krát 36 metrů. Je tvořena litým armovaným betonem o tloušťce zhruba 60 centimetrů. Nad ní je asi metr zeminy. Vrata by měla vydržet přímý zásah dělostřelecké munice i raket menších ráží,“ přiblížil Petr Jemelík.

„Do úkrytu bývala zde v Pardubicích dříve umisťována především letadla Su-25, a to až do roku 1993. Tento prostor v současné době slouží na běžné hangárování letadel, která jsou v provozu. Původní smysl, tedy chránit letadla v případě nenadálého útoku na letiště, pozbyl téměř na významu,“ vysvětlil.

Vejdou se tam dokonce i gripeny!

„V úkrytu nyní mohou být jakákoliv letadla, která se sem vejdou. Parkují zde letadla Centra leteckého výcviku, které slouží k výcviku armádních pilotů. Při nedávné výluce čáslavského letiště tu byly také gripeny,“ dodal zástupce ředitele Centra leteckého výcviku Lom Praha.

„Přestože tyto prostory bývají využity i při leteckých dnech, bude to vůbec poprvé, kdy budou sloužit k jiným, v tomto případě kulturním účelům,“ uzavřel Petr Jemelík.