Jak to dopadne, když se na jednom jevišti setkají tři typově odlišné, ale za to velmi výrazné herecké osobnosti ve hře o přátelství, pokrytectví, toleranci, sobectví, prohrách, žárlivosti a touze mít pravdu?

V případě tří Janů – Třísky, Kačera a Hrušínského – a titulu Kumšt naprosto skvěle!

Na vlastní oči se o tom mohli v pátek večer přesvědčit návštěv〜níci holického kulturního domu, kde byl tento mimořádně zajímavý „kus“ od jedné z nejznámějších současných francouzských dramatiček Yasminy Rezy k vidění.

Inscenace v režii Jana Hřebejka vypráví o třech nerozlučných přátelích – Markovi (Jan Tříska), Ivanovi (Jan Hrušínský) a Borisovi (Jan Kačer), kteří se přes zdánlivě banální debatu o umění dostanou až k životně důležitému sporu, v němž se dotknou nejniternějších lidských hodnot.

Co je tím poutem?

Co vlastně k sobě poutá tento trojlístek nesourodých osobností v mnohaleté přátelství? Dá se vůbec ještě udržet?
Vždyť Boris holického rodáka Jana Kačera je na první pohled rozvážný estét, který si za pořádný balík peněz (300 tisíc) pořídí obraz s bílými pruhy na bílém pozadí. Tento jeho „životní kauf“ však nemůže rozchodit energický, živelný Marek (Jan Tříska). Cítí totiž, že tímto krokem se Boris definitivně vymanil z jeho područí, že se stal „snobem“. Na obraz, který Marek považuje „za sračku“, si totiž Boris až obřadně navléká bílé rukavičky!
Na Borisovu náklonnost k umění začne Marek až chorobně žárlit. Oba dávní přátelé věří, že jejich spor dokáže rozsoudit Ivan (Jan Hrušínský), jenže tento nešťastník bez vlastního názoru to neudělá.

Ať už je jakýkoliv, má v sobě zvláštní dar zachraňovat rozpadající se mezilidské vztahy.
Kumšt je však především báječným hereckým koncertem. Z postavy Marka Jana Třísky přímo tryská neuvěřitelný proud energie. Herec neustále udržuje kontakt s diváky. Nejprve rozmáchle rozhazuje rukama, hlasitě se směje, pokřikuje, ale později se stáhne do ústraní, a to všechno proto, aby zakryl svou bolest, smutek a žárlivost. Jan Kačer hraje svého Borise velmi citlivě, niterně, ale jeho ironické poznámky vždycky hodně zabolí.

Jan Hrušínský si udržuje nad svým Ivanem jemný nadhled, ale zároveň svou roli podává publiku tak, aby pro něj byla co nejvíc uvěřitelná.
Kumšt, který o skoro až filozofických tématech pojednává s lehkým humorem, je prostě opravdu velmi povedené představení.