„Je to těžká, ale krásná práce,“ řekla o svém údělu dramaturgyně Grand Festivalu smíchu Jana Uherová (na snímku).
„Jak jezdím týden co týden do nějakého divadla, tak pak cítím zodpovědnost za všechny soubory, které se na naší přehlídce nejlepších divadelních komedií objeví. Proto jsem ráda, když se souborům na festivalu daří,“ konstatovala Jana Uherová.

„Letos jsem zaznamenala trochu rozporuplné reakce u některých inscenací, což ale není úplně na škodu. Jestliže se o jednom představení mluví více, o druhém méně a třetí někoho pobouří, tak je to na místě. Tím, jak jsme rozdílní lidé, samozřejmě nemůžeme mít stejný vkus,“ sdělila Deníku dramaturgyně festivalu.

Zájem o brněnskou komedii překvapil

„Překvapil mě obrovský zájem o brněnskou Školu základ života. Když jsem tuto inscenaci viděla na její domovské scéně, přišla mi zábavná, ale nebrala jsem ji jako hlavního favorita festivalu. Jak jsem ji spatřila v Pardubicích, bylo mi hned v úvodní den přehlídky jasné, že vyhraje,“ prozradila Jana Uherová.
„Naopak dvěma titulům lehce uškodil přenos z komornějšího prostoru na větší scénu. Konkrétně šlo o komedie Jihočeského divadla Slepice a Městského divadla Zlín Ruské loto. Nebyly špatné, ale kontakt s divákem nebyl takový, jako na domovské scéně. Někdy je zkrátka divadelní představení nepřenosné,“ pravila dramaturgyně.

Povedly se také nesoutěžní hry

„Nemám pocit, že by hradecká Noc oživlých mrtvol byla za hranicí vkusu. Ano, byl to krutý, drsný humor. Na druhou stranu, když si člověk zapne televizi v šest hodin odpoledne, vidí mnohem horší věci a nikoho to nepobuřuje. Chápu, že pardubický divák je spíše konzervativnější, ale i tyto tituly, které balancují na hraně, jsou součástí divadelního života a je třeba je ukazovat,“ doplnila Uherová.

Tu příjemně potěšilo, že si své diváky našel i doprovodný program Grand Festivalu smíchu. „Fascinovalo mě, že byl absolutně plný sál na představení Modelka XXL aneb Moje stehna v proklatým detailu, což bylo divadlo jedné herečky,“ pravila dramaturgyně přehlídky. „Tato komedie však nebyla rozhodně jediná, která se v nesoutěžní části festivalu povedla,“ uzavřela Jana Uherová.