„Jarmila má něco s otcem i se synem, a proto dochází k té otcovraždě – to je už v Máchovi. My ale milostný trojúhelník rozehráváme docela do velkých romanticko-erotických detailů,“ představuje režisér zápletku a dodává: „Věrní čtenáři Máje budou říkat: vždyť to tam není, kde to ten Brabec vzal. Ale pan Mácha to tam všechno napsal!“

Už několik dní štáb putuje po krajině Českého středohoří, ve středu se točilo na křížové cestě v Jiřetíně pod Jedlovou. „Je to scéna, v níž ke kostelíku do strmého kopce stoupá májové procesí. Všichni jste hrozně udýchaní, jenom Jarmila je takový náš kamzíček, který hodně běhá,“ vysvětluje scénu Brabec hercům. Pak s nimi opakuje dialogy, všichni jsou vzorně připraveni, včetně Juraje Kukury, který hraje Schiffnera, Vilémova otce. „Juraji, ty to umíš perfektně, ale ona nemluví a ty se jí na nic neptáš,“ směje se Brabec, který se rozhodl scénu změnit. „Tři noci jsem se učil tuto větu, a nakonec nic,“ žertuje Kukura o ztrátě repliky. „Moc toho neměním, z devadesáti pěti procent se držím scénáře, případně točím dvě verze,“ vysvětluje režisér.

Nejdůležitější prý bylo najít správné herecké představitele. „Bez toho by ani nemělo cenu Máj točit,“ připomíná Brabec. Obsazoval herce hlavně podle typů – Jarmilu ihned našel ve dvacetileté Sandře Lehnertové, která nemá žádné herecké zkušenosti. Roli Viléma pak získal Matěj Stropnický. Toho doplní zmiňovaný Kukura, Nina Divíšková, Vladimír Javorský, Kryštof Hádek, Bronislav Poloczek a Jan Přeučil. „S kolegou Broňou Poloczkem hrajeme dva glosátory celého děje, ovínění komentují děj a mudrují o životě,“ říká Přeučil, který byl ke konci natáčecího dne lehce nervózní, aby stihl večerní představení Kupce Benátského v Praze.

„Jarmila se rozhoduje mezi mládím a zralostí,“ prozrazuje Juraj Kukura, který už má erotické scény za sebou. „Bylo zvláštní strávit celé dopoledne pod sukní,“ směje se Kukura. „Natáčení erotických scén ve filmu je tou nejneerotičtější záležitostí.“ Doplňuje a na adresu Brabce poznamenává: „On je dítě, které si při natáčení hraje. Neumím si představit, co dělá, když netočí. To pro něj musí být opravdu depresivní období života.“

Máj v mnohém navazuje na Kytici, tentokrát však tvůrci plánují v postprodukci dodělat triky pomocí digitální technologie. „Některé scény, jako jepád Jarmily ze skály, by bylo náročné natočit ve skutečnosti. A taky by to bylo dražší,“ vysvětluje producent Miloš Remeň ze společnosti Beltfilm, který je třetím producentem projektu. První dva to vzdali poté, co nesehnali dost peněz. Rozpočet Máje činí zhruba 25 milionů a do kin by měl snímek dorazit koncem léta 2008.