Z původního díla Bedřicha Smetany a libreta Karla Sabiny sice nezůstal téměř kámen na kameni, ale to diváci legendárnímu souboru rádi odpustili. A tak se vedle mladé dvojice a vesnického dohazovače klidně objevuje jak sám autor hudby (v podání Miroslava Kořínka), tak i Vendulka z Hubičky či Bohuš s Julií z Dvořákovy opery Jakobín.

Nechybí ani odkazy na další významné umělecké počiny, jako byla například poezie z období národního obrození či lidová přísloví a pořekadla.

Zajímavý je hlavně kontrast mezi minulostí a současností, který v sobě rozkošně míchá zejména Vašek jako poloviční prototyp dnešního teenagera, co se chce dostat z područí svých rodičů (ve skvělém podání Petra Vacka), a Kecal jako člověk schopný prodat komukoliv cokoliv, jemuž jde především o jeho vlastní prospěch (výtečný Jiří Lábus).

Jenže to by se do jeho „kšeftů“ nesměl zamíchat Jeník (výborný Marek Eben), který sice vypadá trochu jako „mouchy, snězte si mě“, ale ve skutečnosti má pod čepicí…

Přestože představení Ypsilonky s podtitulem Pojď domů, ona brečí mělo premiéru před více než deseti lety, stále má díky svému originálnímu pojetí, nejrůznějším vtípkům a výraznému hereckému vkladu co říct i dnes.