GRAND Festival smíchu 2016
Dokonalá svatba
Městské divadlo Zlín
RECENZE 70%Lukáš Dubský
Prvním soutěžním titulem šestnáctého ročníku Grand Festivalu smích se stala Dokonalá svatba, kterou do Pardubic přivezlo Městské divadlo Zlín. Tento titul je pro zdejší publikum dobře známý, jelikož se ve Východočeském divadle pod jménem Úžasná svatba s velkým úspěchem uváděl v letech 2005 až 2008.
Bill se ve svůj svatební den probudí vedle zcela neznámé dívky. Po bujaré rozlučce se svobodou si ovšem nic nepamatuje, tuší ale, že ho nečeká zrovna idylický svatební den. Ještě víc se to začne komplikovat v okamžiku, kdy Bill zjistí, že dívka v jeho posteli je nová přítelkyně jeho svědka a nejlepšího kamaráda Toma.
Aplaus publika
Hra Robina Hawdona se řadí do zlatého fondu situační komedie. Patří totiž k těm nejlépe napsaným hrám, jejichž základem jsou nevěra a záměna postav. Je to zkrátka titul, který láká diváky do hlediště a zasloužený aplaus sklidil také u festivalového publika.
Režisérský tandem Michaela Doleželová a Roman Vencl se na festivalu poprvé představil v hlavní – soutěžní části. Dosud byli tito mladí tvůrci jen součástí doprovodného programu, kde se každoročně objevoval některý jejich autorský kus. Cit pro komedii už v Pardubicích tedy mnohokrát dokázali.
Dokonalou svatbu pojali jako crazy komedii, která má zběsilé tempo, gag střídá gag a divák téměř nemá šanci vydechnout. Zlínským umělcům se daří vystavět humorné mikrosituace, inscenace drží tempo po celé dvě hodiny. Vše je podřízeno okamžitému komickému efektu, což je legitimní tvůrčí přístup. Má to však i své stinné stránky.
Vztahy mezi některými postavami nejsou dostatečně rozehrány, takže především závěrečné vyústění nepovedeného svatebního dne trochu postrádá logiku.
Doleželová s Venclem hru krátili, ale zároveň do komedie z roku 1994 přidali některé aktuální fóry a narážky, třeba na Harryho Pottera. Dobře fungují i některé scénické vtipy, jako třeba použití pout nebo požární sekery. Na druhé straně dost nejasné je, proč je svědek po celou dobu oblečen ve skotském kiltu, když tato skutečnost je v celém představení využita pouze jedinkrát.
Ironická pokojská
Co se týče hereckých výkonů, tak inscenaci jednoznačně kraluje Marie Vančurová v roli pokojské Julie.
Své repliky umí přesně načasovat a dokáže udržet ostrý, ironický tón. Postava pokojské je navíc patrně nejlépe napsaným charakterem celé hry, což na festivalu před deseti lety dokázala i Petra Janečková, která právě za tuto roli získala ocenění pro nejlepší herečku přehlídky.
Ostatní výkony jsou problematičtější. Z pánského osazenstva asi nejvíce vynikne Radovan Král ve fyzicky hodně náročné roli svědka Toma. Pro pamětníky pardubické Úžasné svatby ale duo Král – Příkazký patrně nepřekoná dvojici Josef Pejchal a Milan Němec. Zbytečně karikaturně pak své role pojali Markéta Kalužíková jako nevěsta Rachel a Zdeněk Julina v úloze ředitele hotelu Duponta.
Festival zahájil typickou situační komedií, která má za úkol především pobavit a reakce diváků ukázaly, že zlínští herci svůj úkol splnili.
Dokonalá svatba jistě bude patřit k favoritům na titul Komedie diváků.