„Chtěli jsme poděkovat divákům a městu za to, že nám umožnili nestěhovat se každý rok a promítat aspoň dva roky na jednom místě. Bohužel se ukázalo, že to není v souladu s vyhláškou o rušení nočního klidu. Kolegům na magistrátu dá dost práce vyjednat výjimku, kterou už máme, protože přesahuje tři měsíce,“ říká promotér pardubického letního kina JAN MOTYČKA.

Také jste chtěl zlepšit zázemí pro návštěvníky, proč to nevyšlo?
Mrzí mě to, protože to bylo tři čtvrtě roku práce – mé, mých kolegů, lidí na magistrátu. Je to dlouhodobá záležitost a snažili jsme se mít skutečně všechna povolení, která jsme také dostali. Ale v okamžiku, kdy jsem si po několika měsících této práce šel pro územní souhlas, ukázalo se, že prostor je v chráněném pásmu číslo jedna. Není možné tam postavit nějaké dlouhodobější stavby. Náš záměr byl, aby tam část věcí mohla zůstat, aby se snížily náklady na každoroční stěhování. Nakonec to bude kompromis. Velkou výhodou je, že na rozdíl od loňského roku je tam přivedená elektřina.

Druhým rokem budete na stejném místě. Osvědčil se vám areál u Wonkova mostu?
Areál má spoustu výhod. Je v bezprostředním centru města, v krásném prostředí. Každý rok nám říkali, proč neměníme grafiku. My jsme říkali, že každý rok měníme místo. Nyní jsme nezměnili místo, tak jsme změnili grafiku.

Loni jste skončili ve velké ztrátě. Čím to bylo způsobeno?
To byl součet nákladů na elektrifikaci. A čas věnovaný tomuto projektu bychom jinak věnovali získávání sponzorů. Situace se částečně opakovala i letos, kdy to nebyla elektřina, ale administrativa související se všemi povoleními, které máme. Je to z části demotivující, ale areál je krásný a věřím, že příští rok už tam bude stát to, co tam stát má.

Každý čtvrtek budete uvádět snímek Juraje Herze. Proč jste se rozhodli připomenout jeho filmy?
Je to jedna z věcí, které mi říkají, že provozování pardubického letního kina má smysl. Ve čtvrtek 11. července u nás bude mít svoji světovou premiéru zdigitalizovaná verze filmu Spalovač mrtvol Juraje Herze, a to pouze díky vztahu, který si pan Herz k Pardubicím vybudoval – zejména díky projekci v krematoriu. Když režisér takového formátu ocenil naši produkci, dává nám to chuť pokračovat. To je tedy také důvod, proč jsme se rozhodli udělat festival Juraje Herze a budeme každý čtvrtek promítat jeho staré filmy. Stejně jako jsme loni promítali filmy Miloše Formana, které natočil v Americe.

Jak bude vypadat dramaturgie zbývajících dnů v týdnu?
Bude stejná jako každý rok. To je jedna z věcí, kterou se pardubické letní kino odlišuje od jiných kin v České republice – kromě toho, že nevybírá vstupné, což všichni berou jako samozřejmost, ale ono to tak úplně samozřejmé není. V pondělí to jsou filmy animované, edukativní, rodinné. Letos to jsou více snímky promítané ve spolupráci s Národním filmovým archivem a je to ukázka původní české animované tvorby. Úterý – to je výběr toho nejlepšího ze světové kinematografie, ve středu budou filmy pro děti. V pátek promítáme české filmy. V sobotu to jsou oscarové snímky.

Které snímky byste osobně vypíchnul?
Myslím si, že program je postaven tak, aby si každý vybral, co chce. Troufám si tvrdit, že to je velmi nabitý program. Jan Palach – úžasný biják, stejně tak Spalovač mrtvol, oscarová Zelená kniha… A v podstatě všechny filmy Juraje Herze. Ale to je můj výběr, princip je v tom, aby si každý našel svůj snímek, který ho do letního kina přivede a díky kterému tam stráví krásný večer.

Máte domluvené nějaké delegace?
Naší snahou je, aby delegace přijely k co největšímu počtu filmů. Vždycky je problémových prvních pár dní v červenci, protože jsme v kolizi s karlovarským festivalem. Nicméně potom se budeme snažit, aby tady každý pátek někdo byl. Už jsme domluveni s režisérem filmu Chata na prodej Tomášem Pavlíčkem.