Počet 30 tisíc odbavených cestujících za rok na pardubickém letišti mne šokoval, protože je to číslo tragické a je jedním z nejhorších v novodobé historii. Proto vnímám současné snahy hledat co nejefektivnější cestu ke zlepšení podmínek jako cestu správnou.

Pardubický kraj bude nadále požadovat detailní obchodní plán společnosti East Bohemian Airport (EBA) ne jako její menšinový spoluvlastník, ale jako ten, který se podílí na spolufinancování výstavby nového terminálu. Pokud ovšem budujeme terminál pro 30 tisíc lidí, tak je to podle mého neefektivní investice. Naším cílem musí jednoznačně být zvýšení počtu přepravených cestujících. Osobně mne velmi mrzí, že neustále svádíme situaci roku 2016 na bývalé vedení společnosti, protože společnost EBA musí velmi rychle a pružně reagovat na celou řadu okolností, a to i na mezinárodní situaci. Krize na Ukrajině vypukla na přelomu roků 2013 a 2014 a jsem přesvědčený, že za tuto dobu se dalo v mnohém úspěšně reagovat.

Bohužel jsme však zúžili debatu o letišti pouze na to, zda bude, či nebude nový terminál postaven. Je to samozřejmě nejjednodušší možná debata, protože se hovoří o výstavbě z veřejných prostředků, ale zapomíná se mluvit o tom, jak zajistíme, aby terminál nebyl prázdný a byl využívaný tak, jak si představujeme.

Tato debata je komplikovanější a vyžaduje mnohem více energie. Troufám si ale říci, že pokud by počet cestujících neměl být v následujících letech vyšší, tak stávající prostory jsou plně dostačující.

Pokud se podíváme na pražské letiště Václava Havla při jeho 12 milionech cestujících ročně, tak našich 30 tisíc pro něj představuje jeden průměrný letecký den.

Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje