Události minulého týdne, konkrétně dvě po sobě jdoucí havárie v pardubické Synthesii, vyvolaly mezi občany města, ale i politiky vzrušené debaty.

Nešlo však jenom o to, že k haváriím došlo, ale objevily se kritiky, že varování občanů selhalo – ze strany samotného podniku, ale především ze strany města Pardubice.

Nechci hodnotit, co město udělalo nebo neudělalo špatně, to si musí jeho vedení promyslet samo, ale rád bych navrhl několik jednoduchých řešení pro včasné informování obyvatel.

Vyhnout se panice

V našem městském obvodu žijí převážně starší lidé. Stává se, že hlášení městského rozhlasu slyší velmi špatně a nerozumí mu. To může v některých případech vyvolat paniku. Myslím, že není nic jednoduššího, než zřídit bezplatnou krizovou telefonní linku s jednoduchým telefonním číslem, kam budou moci nejen tito lidé zavolat a kde jim bude hlášení znovu automaticky – třeba i formou předtočené zvukové smyčky – zopakováno.

V krizovém systému již také několik let fungují, nebo by alespoň měly fungovat, krizové SMS zprávy (viz foto). Starostové a další činitelé veřejné zprávy dostávají v případě havárií, povodní a podobně informace o situaci, aby mohli varovat občany. Proč bychom nemohli podobný systém rozšířit i na „obyčejné" občany?

Technika to zvládne

Dnešní technika už zvládne rozesílat stovky a tisíce SMS zpráv najednou. Bude-li mít občan zájem být okamžitě varován, stačí, aby se zaregistroval do systému a varovná SMS zpráva mu bude předána automaticky a okamžitě.
Vyvarovali bychom se pak takových reakcí, že ten či onen spustil sirénu pozdě nebo že v támhleté ulici za rohem nebylo varovné hlášení městského rozhlasu slyšet.

Jiří Hájek, starosta pátého městského obvodu v Pardubicích