Již řadu let se hovoří o propojení hlavního nádraží se sídlištěm Dukla a v té souvislosti i o záměru na výstavbu jižního terminálu. O tomto propojení se hovořilo také při nedávné komentované prohlídce nádražní budovy s architektem Miroslavem Řepou.

Podle jeho slov je jediným smysluplným propojením právě podchod.

CO JE NEJOPTIMÁLNĚJŠÍ?

„Prodloužení stávajícího podchodu je nejlepší a pro cestující nejoptimálnější řešení. Napojení na koncích si dokážu představit pomocí šikmého pojízdného pásu. Podobně dlouhé průchody a podchody jsou na mnohých evropských nádražích a letištích zcela běžné. Navíc se zde přímo nabízelo, aby podchod vyústil v podzemním parkovišti pod nádražní halou, pod níž jsou totiž dnes zcela nevyužité rozsáhlé suterénní prostory. Je škoda, že radnice těchto věcí nevyužila," konstatoval architekt Miroslav Řepa.

I členové výboru Klubu přátel Pardubicka (KPP) mají pochybnosti o smysluplnosti propojení nádraží a sídliště Dukla pomocí lávky.

„Uvažovaná lávka by měla být vysoká 7,5 metrů a předpokládá se, že bude vyúsťovat pouze na první nástupiště. Když k tomu připočteme ještě schodiště do podchodu, bude to znamenat více než desetimetrový výškový rozdíl, který budou muset cestující překonávat. Ani napojení případného budoucího terminálu jih pomocí nadchodu ústícího na prvním nástupišti nádraží logiku postrádá," sdělil Jan Řeháček, jednatel KPP.

Ten uspořádal k tomuto tématu na svých webových stránkách anketu, kde se 75 procent účastníků vyslovilo pro podchod. Pro něj se vyslovil při nedávné besedě Hovorů o Pardubicku také architekt Tomáš Med, jeden z autorů v současné době prováděné rekonstrukce přednádraží.

„Podchod by měl na straně Dukly vyústit v nějaké budově, aby bylo možné ho jednoduše na noc zavírat. Ale samozřejmě, že prodloužení jednoho ze stávajících podchodů na nádraží směrem na Duklu je nejideálnější řešení propojení," konstatoval Tomáš Med.

KDO BY LÁVKU VYUŽIL?

V souvislosti s chystanou výstavbou trolejbusové tratě z Dukly k nádraží vyvstává otázka, zda by případnou lávku v budoucnu vůbec někdo využíval.

„Daleko praktičtější a jednodušší bude podle mého názoru pro většinu lidí vzdálenost z Dukly na nádraží překonat pomocí přímé linky trolejbusu," řekl Jan Linhart, předseda KPP.

Podle výboru KPP je plánovaná výstavba lávky propojující první nástupiště hlavního vlakového nádraží a sídliště Dukla zbytečnou investicí.