VYBRAT REGION
Zavřít mapu

"Letištní terminál a politikaření? Jímá mě 
z toho hrůza," říká podnikatel Libor

Pardubice - „Kdybych byl škodolibý, mohl bych se potutelně usmívat a říkat si, jak se nám ti politici pěkně hádají," uvádí šéf pardubické Enterie.

22.1.2016 1
SDÍLEJ:

Libor JoskaFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Kdybych byl škodolibý, tak bych se mohl potutelně usmívat a říkat si, jak se nám ti politici zase pěkně hádají a nejsou schopni se dohodnout o budoucí podobě pardubického letiště a výstavbě nového terminálu.
Ale jelikož už mám něco za sebou a mám odpovědnost vůči firmě, svým zaměstnancům, okolí a také hospodářské komoře a jejím stanovám, tak mě naopak jímá hrůza z toho, co se poslední dobou strhlo okolo výstavby letištního terminálu.

Za prvé: Neřiďte, jen zadejte úkol

Za prvé se jasně ukazuje, že takto podnikatelsky a manažersky složitý projekt a problém, jakým je pardubické letiště, nejsou schopni efektivně a hospodárně řídit politici. To není výtka, to je fakt.

Ač řídím 1000 lidí a firmu s obratem čtyři miliardy, tak řídit dobře pardubické letiště bych si snad ani netroufl. Proč? Prostě na to nemám zkušenosti, znalosti a tým. A nestydím se za to. A pokud si na to dělá gebír politik, tak buď je nezodpovědný, nebo na to musí mít lidi – profesionální management a kvalifikované, pravomocné a odpovědné představenstvo.

Politik respektive zastupitelstvo jako reprezentant majitele musí dát pouze a jen smysluplné zadání a jen kontroluje jeho naplňování. Není možné do toho v průběhu jakkoli zasahovat. Funguje to takto v orgánech Letiště Pardubice?

Za druhé: Šetření nikam nevede

Za druhé. Neustále čtu a slyším, jak vše okolo terminálu je drahé, jak to musí stát maximálně 300 milionů. Zadání na projekt nového terminálu vznikalo někdy v letech 2012 – 2013. To už mnoho současných politiků bylo zde u moci. Takže se podílelo přímo či nepřímo na tomto zadání či jeho schvalování. Když se v roce 2014 vypsala první soutěž na terminál, skončila fiaskem a to díky tomu, že projekt byl namalován na terminál v ceně cca 450 milionů. Ale měl stát 300 milionů.

Ptám se: Proč se na to nepřišlo dříve? Ano, odpověď slyším – může za to bývalý ředitel. A asi je to částečně pravda, ale kde bylo představenstvo, kde byly rady, kde byli politici. Dobrá, rozhodlo se, že se projekt zredukuje a jeho projektová cena se sníží na 300 milionů. To zřejmě proběhlo a z demokratického rozhodnutí představenstva Letiště Pardubice se vypsala nová soutěž. Dle našeho kvalifikovaného odhadu se momentální cena samotného terminálu bude pohybovat okolo 250 milionů a komunikace a zpevněné plochy budou stát cca 50 milionů. Takže jsme na těch 300 milionech. Ale najednou je to zase drahé! Zase je 300 hodně, zase se jezdí do Varů, do Popradu.

A najednou se bude přeprojektovávat a hlavně aby stál terminál ne těch 300, ale 200 a tak dále. Ano, s penězi a zvláště veřejnými se musí hospodařit dobře.

Prosím, nezaměňujme se šetřením! Kam vede šetření, snad vidíme každý den okolo sebe a není to pěkný pohled. Dělám stavařinu 30 let a troufnu si říct, že pokud zde chtějí politici, jak deklarují, rozumně a hospodárně postavit terminál, tak to je dle současného projektu a v ceně okolo 300 milionů.

Samozřejmě, že se to dá přeprojektovat a udělat možná za 200 milionů, možná za 100 milionů. Ale jestli to bude fungovat, nedovedu odhadnout. Zejména to, že by se muselo žádat o nové stavební povolení, bych si – být politikem – na triko v současné byrokracii a atmosféře, nepřející novým stavbám, nevzal.

Takže suma sumárum: Pokud by to někdo teď chtěl změnit, tak odsouvám kvůli novému projektu, svižnosti práce úředníků a novému stavebnímu povolení stavbu a vypsání nové soutěže minimálně o dva roky! Ale možná to za tu úsporu stojí.

Mě jen fascinuje, že český člověk se nedovede poučit z vlastních chyb. A není třeba chodit daleko. Například výstavba a následná dostavba sportovní haly Dašická. V době výstavby spousta současníků tleskala soudruhovi Tichému, jak se mu podařilo okleštit projekt a srazit cenu haly z 80 milionů na cca 42 milionů. A kde je nyní Tichý, kde jsou jeho vytleskávači? Že se tehdy postavil zmetek, ví dnes každý, jen si to nechceme přiznat. Že dostavba a výměna levných a špatných materiálů doteď stála dalších cca 40 až 50 milionů a furt není hotovo, o tom se mlčí, či už si nikdo na to radši nepamatuje a nesčítá to. Hlavně že jsme ušetřili. Kdyby se tehdy nebláznilo a stavělo se hospodárně, tak by to vypadalo s halou nyní úplně jinak. Ok, stala se chyba, každý děláme občas chyby, ale proč ty chyby a nesprávné postupy opakovat. Třeba teď na letišti. To už se nedá omluvit.

Za třetí: Chceme od vás rozhodnutí

A za třetí. Abych jen nekritizoval, na což mám však jako občan a volič právo, tak přicházím s tipy na řešení.

Milí politici, nejdříve si je nutno položit základní otázku, zda jako majitelé pardubického letiště chcete, aby fungovalo a prosperovalo?

Pokud odpověď zní ne, nebo nevíte jak to udělat, nebo nenajdete shodu, tak je nejlepší ho zavřít! Jiné řešení prostě není, vše ostatní je mrhání veřejnými prostředky. Tečka.

Pokud si odpovíte, že letiště je pro tento region a Českou republiku potřebné a důležité, tak nejdříve zakopejte válečnou sekeru. My vás totiž nevolíme proto, abyste se hádali a dělali si naschvály, ale proto abyste vytvářeli lepší podmínky například pro podnikání a cestování.

Město Pardubice má nyní relativně nové politické reprezentanty a myslím si, že ač do toho vletěli rovnýma nohama, tak si nevedou zase až tak špatně. A vedení Pardubického kraje několikrát mistrně ukázalo, že umí vést kraj, že má nápady a že se umí dohodnout v prospěch celku. Tak zakopejte tu sekyru a zachovejte chladnou hlavu a pojďte letišti pomoci doopravdy a nejenom na papíře a v tiskových zprávách. Nevymýšlejte kličky a náhradní řešení, věřte tomu, že čas jsou peníze a zde dvojnásob! Za to, že klesá počet cestujících částečně nemůže nikdo zde a částečně si za to můžete sami!

Jak asi myslíte, že působí na cestující a přepravní firmy neustálé pochybnosti. Jak mnohem lépe by znělo, že se vedení kraje a města rozhodlo tak a tak, že se začalo stavět, že se povedlo to a to. Myslíte, že někoho v Rusku či jinde zajímá, zda stojí terminál 250 nebo 300 milionů? Vůbec ne.

Ano, hospodařit s penězi se musí, ale tímto dohadováním, zpochybňováním, naschvály proděláváme všichni! Nebo je to o politikaření a moci?

Páni politici, je před vámi složité rozhodnutí, ale toto město, kraj, občané a podnikatelé ho od vás očekávají a chtějí ho. Bude to i rozhodnutí riskantní, krizové, ale do té krize jste částečně Letiště Pardubice přivedli i vy, svým váháním, špatným zadáním, nedohodou, politikařením. Chyba není ostuda, její opakování je ale špatné! Nezapomeňte, máte jen dvě varianty: zavřít letiště nebo postavit terminál a dát jasný signál budoucím cestujícím a uživatelům, že Pardubice jsou dopravní křižovatkou 21. století! Držím palce.

Libor Joska společnost Enteria, Pardubice

Autor: Redakce

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Okresní fotbal: Chvojenec vypekl vedoucí tým přeboru

Ilustrační foto.

Ťukáte si na cello, nebo na čelo?

Muž stál uprostřed rušné silnice

Pardubice - S mírně nesoustředěným chodcem uprostřed aut si chvíli nevěděli rady.

Tazatelé zkoumají dopravu. Navštíví tisícovku pardubických domácností

Pardubice – V Pardubicích začal průzkum dopravního chování. Na zvonky náhodně vybraných domácností tak budou zvonit tazatelé, kteří zjišťují, odkud kam a jakým dopravním prostředkem obyvatelé Pardubic cestují.

Výhru pardubické rezervy ukoval Kovář

Pardubice - Dvě nejtěsnější, ale tříbodová vítězství si připsaly oba týmy z regionu v 11. kole fotbalové Divize C.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT