Hnutí ANO 2011 patřilo i v Pardubicích k hlavním favoritům komunálních voleb. Ovšem, že budou mít Babišovci před druhou ČSSD náskok kolem deseti procent, se příliš nečekalo.

Deník se pokusil najít hlavní příčiny volebního úspěchu ANO a porážky ostatních stran.

1. ANO je v kurzu
Vliv celostátní politiky byl při komunálních volbách určitě znát. Hnutí ANO je nyní zkrátka v kurzu. Vláda, jejíž součástí je i lídr Andrej Babiš, zatím neměla žádný větší skandál. Ministr financí navíc v současnosti patří k těm populárnějším politikům, a tak se sázka na něj vyplatila.

2. Profesionální kampaň
Na první pohled sice kampaň ANO nezaujala originalitou, ale byla připravená profesionálně. Bylo znát, že hnutí na ni sehnalo dostatek finančních prostředků. Vyplatila se sázka na blízký kontakt s voliči.
Kandidát na primátora Martin Charvát se tak skoro každý den setkával s občany Pardubic ve volebním studiu na Masarykově náměstí. A sklidil s tím úspěch – ze všech kandidátů posbíral nejvíce přednostních hlasů. Volební kampaně ostatních stran navíc byly (snad jen s výjimkou ODS) hodně nevýrazné.

3. Rozkopané Pardubice
Radniční koalice propadla. A diví se tomu někdo? Vždyť v současné době, kam se v Pardubicích hnete, tam potkáte bagr, zábrany, rozkopané ulice… Ano, je to znak toho, že se v krajském městě pracuje. Jenže kdyby všechny projekty začaly včas, mohlo už být hotovo a vedení radnice se mohlo chlubit opravenými Tyršovými sady či zbrusu novou třídou Míru. Takhle jim voliči sečetli fakt, že se v centru města brodí bahnem a projet autem skrz Pardubice v rozumném čase se rovná zázraku.

4. Příliš mnoho stran
V Pardubicích kandidovalo celkem 17 politických subjektů, to je skutečně velké číslo. Hlavně ale došlo k extrémnímu rozdrobení hlasů pro lokální politická uskupení. Sešla se celá řada stran, které si daly do názvu jména města – Pardubáci, Sdružení pro Pardubice, Koalice pro Pardubice, Patrioti Pardubic, Naše Pardubice či Pardubice pro lidi. Dohromady dostalo těchto šest stran od voličů 33,1 procenta hlasů. To ukazuje na silnou poptávku po lokálním sdružení, které by dokázalo vyřešit problémy města. Představitelé ANO ale mohli být v klidu – konkurenti své síly rozdrobili.

5. Chyběla silná osobnost
Kdo z kandidátů jednotlivých stran by byl dobrým a silným primátorem? Mnoho voličů nedokázalo na tuto otázku nalézt uspokojivou odpověď. V čele kandidátek chyběla nějaká opravdu výrazná osobnost, která by měla dostatečné charisma a dokázala voliče přesvědčit. Část politiků byla spjata se současnou radniční koalicí, další byli zase v politice nováčky. Třeba ČSSD vsadila na předních místech kandidátky na lékaře. Jenže fenomén zkratky MUDr. před jménem mívá vliv spíše na preferenční hlasování než na celkový výsledek strany.