Neodradily nás ani dlouhodobě podceňované platy, ani nedostatečné společenské ohodnocení naší práce. V posledních letech se ale situace ve školství zhoršuje tak, že se naše profese nejednou stává adrenalinovým sportem.
Obávám se úpadku českého školství
V případě, že problémy nebude ministerstvo školství řešit, obávám se úpadku českého školství a dalšího zhoršování vzdělanosti našich dětí. Ve školách se vyskytuje stále více dětí, které nemají z rodiny základní společenské návyky, neuznávají autoritu učitele, jsou nebezpečné svým chováním i pro ostatní spolužáky.
Nový školský zákon s sebou přinesl i významné posílení práv rodičů vůči škole, což vede ve svém důsledku ke zhoršující se situaci ve školách a k nárůstu výchovných problémů dětí.
Základní škola (ZŠ) nemůže bez souhlasu rodičů poslat dítě na vyšetření v pedagogicko –psychologické poradně, bez souhlasu rodičů nedostane zprávu z vyšetření, bez informovaného souhlasu rodičů nelze ve třídě provést sociometrické šetření k odhalení šikany.
Rodiče mají podle zákona o rodině zodpovědnost za výchovu a vzdělání svých dětí.
Pokud ale jejich děti mají výchovné a vzdělávací problémy a rodiče nechtějí se školou spolupracovat, je situace pro školu neřešitelná.
I když záležitost předá škola odboru sociálně právní ochrany dětí, nemá stejně možnost dostat se bez souhlasu rodičů k obsahu zpráv z vyšetření dětí.
Pracovníci sociálního odboru je ze zákona dostanou, ale bez souhlasu rodičů je nemohou škole poskytnout.
Pokud má být posílena autorita učitele, je potřeba dát škole více pravomocí k řešení výchovných problémů, včetně možnosti vyloučit neukáznitelného žáka na určitou dobu z vyučování. Po dobu vyloučení by společně s rodiči navštěvoval programy ve středisku výchovné péče nebo jiném zařízení.
Autorita učitelů jistě souvisí i s jejich společenským postavením a finančním ohodnocením.
Na zkušenější zbylo jenom pár stokorun
Druhá polovina loňského roku se nesla na vlně debat o zvýšení platů ve školství. Ve skutečnosti dostali opravdu přidáno jenom ti začínající učitelé. Na zkušenější zbylo pár stokorun, někdy desetikorun. Nastavením nových platových tabulek dalo také ministerstvo učitelům jasně najevo, že s těmi nad 50 let už moc nepočítá – ti až do důchodu už nárok na žádné zvýšení platů nemají.
Úspěšné školy ale nemohou mít jenom začínající učitele bez praxe. Potřebují nutně i ty zkušenější, kteří si s problémy poradí.
Přesto učitelé nehrozí hromadnými odchody ze škol, chtějí u své práce zůstat. A pro svoji práci nechtějí nemožné – jen změnu zákonů tak, aby slušné děti nebyly ve škole ohrožovány těmi problémovými, aby učitelé měli účinné prostředky na řešení výchovných problémů žáků, aby všechna práva nebyla na straně rodičů a všechny povinnosti na straně škol.
Chování žáků ve školách a jejich výsledky v učení jsou spojité nádoby – bez pořádku a řádu ve školách se úroveň vzdělanosti dětí nezlepší.
Jana Smetanová, ředitelka ZŠ Prodloužená 283