Dešifrovat vyjádření ministra dopravy Bárty není jednoduché a uvěřit jeho slibům je ještě o něco složitější.

Bárta jak Jánošík

Před několika dny na Pardubicku jak Jánošík zrubal valaškou svých úvah všechny dosavadní představy o silničních investicích na nejbližší roky. Zdánlivě odvolával co sliboval a sliboval co odvolal a místní politici i novináři jeho slova dešifrovali tak, že se bude konečně rozšiřovat křižovatka u Parama v Pardubicích a nebude se stavět obchvat Chrudimi.

Jásot Pardubických by byl ovšem předčasný a Chrudim nakonec není bez naděje. Může se stát i to, že se bude stavět obojí, ale podstatně pravděpodobnější je, že se za této vlády nebude stavět ani jedno.

Rozhodnou tlaky?

Ministr zcela otevřeně až drze připustil, že rozhodují politické tlaky, nikoliv analýzy dopravních odborníků.

Ono to nakonec je jedno. Každý, kdo se v pátek odpoledne někdy přimotal do dopravních křečí v Chrudimi nebo u Parama, může potvrdit, že jedna stavba bez druhé nemá větší smysl.

Zrychlí se průjezd?

Pokud se zrychlí čtyřpruhem průjezd v Pardubicích kolem závodiště směrem od Hradce Králové na Chrudim, znásobí to problémy s malou propustností kruhových křižovatek v Chrudimi Na Bídě.

Pokud bychom rozbor dotáhli až do absurdně čistého konce, tak pro dopravu na I/37 by teoreticky bylo lepší, kdyby ministerstvo dopravy zarubalo obě stavby, než kdyby povolilo jednu. V praxi to naštěstí tak jednoznačně platit nebude.

Přesto letitá zkušenost potvrzuje, že každé dokončení a otevření nového úseku silnice s vysokou kapacitou vyvolá prakticky okamžitě problém někde jinde. Je to tahání tygra za ocas.

Chytré řešení není

Čtyřpruh z Opatovic do Ohrazenic bude příští rok báječný, ale když se bude v té době stavět u Parama, tedy tam se průjezdnost sníží na minimum, budou ve špičkách stát auta v kolonách až u Opatovic. Na nádherném čtyřpruhu.

A paradoxně to může ulehčit průjezdu Chrudimí. Chytré řešení to nemá. Tyto infrastrukturní stavby měly už čtvrt století stát.

Miroslav Váňa,
poslanec (ČSSD)