Není to malé číslo, ale pro prosperitu by letiště potřebovalo dvojnásobek, pro zájem zahraničních investorů by bylo potřeba cestujících trojnásobek. Pokud jich byl ale čtyřnásobek, hygienici by provoz zastavili.

Tím jsou jasně dány kapacitní a ekonomické mantinely, ale zdravý rozum se zabývá i jinými fakty než statistickými údaji.

Rusové hrají prim

Podstatnou část klientely EBA tvoří Rusové. Létá jich do Pardubic skoro tolik jako do Karlových Varů. Nepovažují ale Pardubice za pupek světa, kde lze utratit podivně i poctivě nabyté miliony. Jsou jen blízko ku Praze. Z Ruzyně je to do matičky Stověžaté půlhodina, z Pardubic hodina po dálnici, což je sice dvojnásobek, ale servisní služby pro leteckou společnost jsou cenově podstatně výhodnější.

Sto kilometrů pro Rusa není žádná vzdálenost. Navíc měří na versty. Lze nakonec pochopit, proč Ruzyně nepodá EBA pomocný prst, natož ruku s nabídkou ke spolupráci. Pardubice sice nejsou konkurencí, ale není zvykem do exkluzivního klubu přijímat nové členy, není–li to nezbytně nutné. V praxi to pak vypadá takto: pokud například Praha - Ruzyně nepřijímá kvůli počasí, odkloní mezinárodní let do Vídně. Navzdory tomu, že v Pardubicích by to letadlo přistát mohlo.

Druhou sférou, kde rozum selhává, jsou turistické charterové lety. Teoreticky i prakticky je možné, aby pardubický, ale i hradecký nebo chrudimský klient cestovky, pokud využije možnosti letiště EBA, si za tři čtyři hodiny od chvíle, kdy opustil svůj byt, máchal nohy v Jadranu, Egejském nebo i Rudém moři. Oklikou přes Prahu nebo Brno je to celodenní trmácení. Byly by finančně i časově výhodné i pro turisty třeba z Kolína, Poděbrad a desítek dalších měst a stovek obcí. Jde nejméně o půl milionu potenciálních klientů. Přesto cestovní kanceláře nedokážou většinou lety z Pardubic naplnit. Cestující nemají zájem, přestože by ušetřili i tisícovku za každého člena rodiny.

Někde je chyba

Někde je chyba. Možná na letišti, možná v hlavách turistů, možná v managementech cestovek, možná v leteckých společnostech. Dokud nebude nalezena, pojmenována a vyřešena, bude pardubické letiště žít na dopravní periferii. Žít tak, jak si nezaslouží. Čeká se na jednoduchý a zároveň geniální marketingový tah.

Miroslav Váňa, poslanec parlamentu, ČSSD