Starat se o bezpečnost na železnici není právě jednoduchá práce. Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) to komplikují neukáznění řidiči, sebevrazi, ale také zloději kovů.

Loňský rok byl z hlediska statistik úmrtí na železnici nejhorší za poslední dobu. Na dráze loni zemřelo 265 lidí.
„Velký vliv na to má především nárůst sebevražd o 200 procent. Loni bylo na železnici prokázáno 90 sebevražd. Hodně lidí zahynulo také při přecházení přes koleje, vliv mají také fatální chyby řidičů na železničních přejezdech. Například v Pardubicích je problematickým místem prostor mezi čtvrtým nástupištěm na hlavním vlakovém nádraží a sídlištěm Dukla. Chodci často volí tuto kratší, ale nebezpečnější možnost, jak se dostat na nádraží. V tomto místě je to dáno i historicky, protože zde byla plánována lávka pro pěší," pravil Petr Brázda, ředitel odboru bezpečnosti SŽDC.V Pardubičkách smetl vlak člověka. Zřejmě šlo o sebevraždu

Zloději železa

Zajišťování bezpečnosti navíc často komplikují zloději barevných kovů a železa. Za loňský rok byl na železnici rozkraden materiál za 22 milionů korun.

„Pardubický kraj je v republikovém průměru, loni zde byly škody ve výši 1,4 milionu korun. Naštěstí tu podél trati nejsou lokality se sociálně slabšími skupinami občanů. Tam jsou totiž krádeže nejčastější. Problémy s tím máme především na Ostravsku, Ústecku a Chomutovsku," uvedl Petr Brázda.

Úkolem SŽDC není jen starost o bezpečnost, ale rovněž údržba jednotlivých tratí a jejich modernizace.
„Máme prostředky, kterými se snažíme udržet železniční síť v dobrém stavu. Naše oblastní ředitelství spravuje tratě ve třech krajích – Pardubickém, Královéhradeckém a Libereckém," vysvětlil ředitel Organizační jednotky Hradec Králové Petr Vodička.
Zároveň si trochu postěžoval na spolupráci s vedením jednotlivých krajů.

„Je to složité. V současné době se krajští politici zabývají především blížícími se krajskými volbami než plánováním na další roky. Věřím ale, že po volbách se spolupráce s vedením krajů zlepší," dodal Petr Vodička.

SŽDC na letošní rok plánuje několik drobných oprav, které by se ale cestujících neměly nijak výrazně dotknout.

Oprava výhybek

V těchto dnech například končí opravy výhybek v železniční stanici Česká Třebová. Plánuje se také oprava železničního spodku, svršku a trakčního vedení v traťovém úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Je to jediný úsek, kde ještě není dostavěn koridor a kde vlaky stále jezdí po staré trati. Počítá se rovněž s opravou zabezpečovacích zařízení na trati z Hanušovic do Ústí nad Orlicí.
Z velkých investičních akcí se letos asi  bude pracovat jen na průjezdu železničním uzlem v Ústí nad Orlicí.

Do dalších let je ale v plánu například zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, tato akce bude součástí projektu modernizace vlakové trati mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a Chrudimí.

Do budoucna se plánuje také nová trať mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, kde by měla být trať vedená po nové trase. V této souvislosti se počítá se zrušením zastávky Bezpráví a přesunem železniční stanice Brandýs nad Orlicí. Projektová dokumentace už je hotová, územní rozhodnutí ani stavební povolení ale zatím tato rekonstrukce nemá.

Lukáš Dubský