VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ledovka na východě kraje. Vlaky už se konečně začínají rozjíždět

Pardubický kraj - Kombinace deště a mrazu potrápila zejména železniční dopravu. Ta se z ledového sevření začala dostávat až kolem jedenácté hodiny. Podobně už jsou otevřeny i všechy silnice v kraji, výjimkou zůstává Suchý vrch na státovce 1/11.

3.12.2018 AKTUALIZOVÁNO 3.12.2018
SDÍLEJ:

V Koclířově narazila dodávka do budovy hospody. Hasiči pomoci navijáku auto z vrat objektu vyprostili.Foto: HZS Pardubického kraje

Namrzající déšť na silnicích potrápil v noci z neděle na pondělí řidiče zejména na východě Pardubického kraje. Orlickoústecko a Svitavsko mělo ze silnic někde doslova klouzačku. Trpěly na ní zejména velká vozidla. Jednou z prvních obětí se stal autobus na silnici z Jablonného nad Orlicí směrem na Bystřec, který vezl dvě děti. Vozidlo po uklouznutí zůstalo stát napříč silnicí. Kvůli ledovce se ale na místo nemohl dostat ani vyprošťovací jeřáb, ten mohl zasahánout až po dvojím průjezdu sypače silnic. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění i větších škod a autobus se podařilo vyprostit.


Následovalo zejména vyprošťování kamionů. Těm v noci hasiči pomáhali v Jaroměřicích nebo v Moravské Třebové. Tam uvázl tahač s návěsem, který dostal pravděpodobně smyk a skončil opřený o svodidla. I tady byla událost bez zranění. " U další nehody, ve Výprachticích se vzpříčil kamion s vlekem na zledovatělé silnici. Hasiči pomohli řidiči nasadit řetězy a kamion nakonec sám vyjel. Zcela „zlomený“ kamion skončil svou jízdu také v Gruně, kde část vozu skončila na silnici a část v příkopu," uvedla mluvčí Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Vendula Horáková.

Velkou překážku představoval i kopec Šedivec, kde uvázly hned dva kamiony. I tady zasahovali hasiči. Ti kamiony vytáhli a po posypání vozovky obě vozidla mohla pokračovat v cestě.

"I hasiči ovšem museli jet ke všem zásahům s velkou opatrností, silnice byly opravdu velmi kluzké. Ledovka také lámala větve i celé stromy. Ty hasiči odstraňovali například v Koruně na Svitavsku i v Nekoři a České Třebové na Orlickoústecku. Varování meteorologů přitom trvá až do dnešního poledne. Pozor si dávejte při chůzi i jízdě," varuje Vendula Horáková.

I nadále trvá nebezpečí lámání větví i celých stromů a stožárů elektrických vedení, trhání drátů elektrických vedení. Doporučuje se, pokud možno, nevycházet ani nevyjíždět autem. V případě nutnosti jízdy sledujte dopravní zpravodajství a jezděte mimořádně opatrně. Počítejte s výrazným prodloužením doby jízdy.

Problémy s ledovkou ovšem nemají jen řidiči. Namrzající déšť totiž zkomplikoval i železniční dopravu. Například mezi Letohradem a Lichkovem je kvůli sněhové kalamitě provoz na železnici zcela zastaven a byla zavedena náhradní autobusová doprava. 

Ranní zpoždění vlaků ve stanici Pardubice - u České Třebové vlaky kvůli námraze na trakčním vedení projedou pouze s pomocí motorových lokomotiv.

Silné kombinace působí také porucha trakčního vedení u České Třebové. Kvůli námraze na trakčním vedení museli železničáři lokomotivy na elektrický pohon nahradit dieselovými.

"Trať je sjízdná pouze nezávislou trakcí. Nemůžou jezdit elektrické lokomotivy, proto jsou tam objízdné trasy, na kterých musí jezdit diesel lokomotivy," informoval Marek Eliáš z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Na jiným tratích podle SŽDC problémy nejsou.

Jak dlouho bude trvat, než na koleje opět vyjedou elektrické lokomotivy a provoz se vrátí do normálu, záleží na počasí. Namrzlé troleje musí rozmrznout samy. SŽDC nemá k dispozici technologii, kterou by bylo možné námrazu z trakčního vedení odstranit.

"V nejhorším případě se musí vyskratovat elektrické napětí v určitém poli a pak tam jedou naši elektrikáři na speciálním voze, který má pochozí střechu, a námrazu oklepávají ručně. V těchhle podmínkách, kdy přestává padat mrznoucí déšť, je to celkem reálné, ale je to zdlouhavý proces," vysvětlil Marek Eliáš.

Poruchy na trakčním vedení se podařilo vyřešit až před jedenáctou hodinou. Na trať v úseku Česká Třebová - Zábřeh na Moravě opět mohly vyjet i elektrické lokomotivy, zatím ovšem jen po jedné z kolejí. Zpoždění i tak ale budou klesat jen velmi pozvolna. 

<blockquote class="twitter-tweet" data-partner="tweetdeck"><p lang="cs" dir="ltr">Na trati v úseku Česká Třebová - Zábřeh na Moravě je možné zase jezdit s elektrickými lokomotivami - sice jen po jedné traťové koleji (což je velké omezení), ale už můžeme motorové mašiny odstavit zpět do depa.</p>&mdash; Dispečer železniční (@DispecerZ) <a href="https://twitter.com/DispecerZ/status/1069529883250954240?ref_src=twsrc%5Etfw">December 3, 2018</a></blockquote>
<script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Projel jen diesel

Elektrické lokomotivy museli železničáři v noci na pondělí nahradit motorovými. "V neděli večer a v noci jsme zajistili jízdu dálkových vlaků do cílových stanic, byť v některých případech s větším zdržením. Aktuálně se zdržení dálkových vlaků u naší společnosti pohybuje nejčastěji do 60 minut, ostatní dopravci jsou zřejmě postiženi mnohem více než naše spoje," shrnul mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle mluvčího Českých drah se situace postupně stabilizuje. "Zpoždění jsou dány hlavně časem potřebným pro manipulaci s motorovou lokomotivou, nižší rychlostí a dynamikou jízdy, případně nutnými obraty motorových lokomotiv," přiblížil Petr Šťáhlavský.

České dráhy disponují sedmi až osmi motorovými lokomotivami. "Část z nich poskytla dceřinná firma ČD Cargo. Zajišťují provoz vlaků hlavně mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Moravě, v době většího omezení i v dalších úsecích. Regionální vlaky jsou z části zajištěny motorovými jednotkami, hlavně v úseku České Třebová - Svitavy a Česká Třebová - Zábřeh na Moravě. Námraza trakčního vedení se jich tak nedotýká," upřesnil mluvčí Českých drah.

Na základě upozornění Českého meteorologického ústavu mají České dráhy připraveny krizové plány. "Pro tento případ jsme připravili určitý počet motorových lokomotiv, povolali příslušné strojvedoucí a posílili dispečink. Na základě aktuální situace a skutečného stavu jsme pak přistoupili k zajištění dalších lokomotiv. Náhradní motorové lokomotivy jsme si pak zajišťovali zcela sami a nikoliv přes provozovatele dráhy, na rozdíl od jiných dopravců," vypočítá Petr Šťáhlavský.

Energetici zatím problémy nehlásí

Problémy, které mají s elektrickými dráty železničáři se ale domácností netýká. "Maximálně v jednotlivých případech. Na hlavních vedeních v Pardubickém kraji v tuto chvíli neevidujeme žádné poruchy," uvedla mluvčí ČEZu Šárka Beránková Lapčáková. Hasiči na několika místech sice odstraňovali větve z elektrického vedení - například v Lukavské ulici v Žamberku. Tyto drobné události ale na hlavní přenosovou soustavu nemají vliv.

Nesjízdné okresky i hlavní tahy

Ledovka nadále ovládá silnice hlavně ve vyšších polohách. Po večerní nehodě autobusu u Bystřece během noci a hlavně ráno zapadly v příkopech desítky dalších aut, skutečných nehod naštěstí bylo minimum a neměly vážnější následky. Aktuálně hasiči zasahují o srážky dvou osobních aut a náklaďáku u benzinky na „pětatřicítce“ v Moravské Třebové poblíž zdejší pumpy.

Hlavní tahy jsou s výjimkou Suchého vrchu na I/11, který byl do půl jedenácté uzavřen, však jinak sjízdné bez omezení. Jsou mokré a až na výjimky i bez zbytků náledí nebo ledovky. Naproti tomu uzavřené kvůli ledovce byly ještě celé dopoledne některé silnice nižších tříd. Konkrétně se jednalo o silnice z Křenova do Jevíčka a na druhou stranu do Městečka Trnávky, dále na Poličsku z Nedvězí na Trhonice a z Trpína na Hlásnici, u Svitav šlo o okresky ze Svojanova na Vítějeves a rovněž na Bohuňov včetně spojky z Vítějevsi do Bohuňova.

Po poledni byly všechny zmíněné cesty již se zvýšenou opatrností sjízdné. Řidiči by se však nadále měli vyhýbat úsekům, které jsou opatřeny cedulí, že jsou v zimě neudržované.

Hasiči ráno vytahovali dodávku zapadlou v příkopě u Zadního Arnoštova u Svitav. Rušná ale byla především noc, kdy na Svitavsku a Orlickoústecku zapadlo několik kamionů.

„Silnice nadále ve vyšších polohách namrzají i na Lanškrounsku,“ varovali krajští silničáři.

Suchý vrch byl uzavřen v neděli ve 23 hodin, podle cestářů se z něj stala ledová hora nesjízdná i pro sypače. „Řidičům se omlouváme, úsek však nelze ošetřovat chemickým posypem kvůli blízkým zdrojům vody. Problémy byly tentokrát plošné,“ řekl Pavel Jerie, technik údržby ze společnosti Sovis, která má v Pardubickém kraji na starosti údržbu silnic prvních tříd.

Řidiči by ale měli koukat nejen před sebe, ale také nad sebe. Rizikem jsou totiž vedle zledovatělých vozovek také hrozící pády větví. Ty jsou obtěžkané mnohde až několikacentimetrovou námrazou, hlavně na Žamberecku. Tam jsou větve často ohnuté přímo nad silnice.

"K pádům větví nebo celých stromů vyjíždíme dnes nejčastěji právě do východní části Orlickoústecka. Padají nám na silnice i do drátů elektrického vedení," řekl operační profesionálních hasičů.

Na Chrudimsku a Pardubicku je již situace mnohem lepší díky postupující teplé frontě od západu. Teploty tu dosahují na rozdíl od Svitavska a Orlickoústecka, kde je místy kolem nuly, až k pěti stupňům nad nulou. Podle meteorologů se bude v příštích hodinách uklidňovat i ve východních částech kraje.

Zapadlé kamiony
Jaroměřice - uvízlý kamion
Moravská Třebová - tahač s návěsem dostal pravděpodobně smyk a poškodil bok vozu, ale i svodidla. Událost se obešla bez zranění
Výprachtice - na zledovatělé silnici se vzpříčil kamion s vlekem. Hasiči pomohli řidiči nasadit řetězy a kamion nakonec sám vyjel.
Gruna - Část kamionu skončila na silnici a část v příkopu.
Šedivec - zde uvízly dva kamiony.

Někde nedorazila ani pošta

Námraza, která v noci z neděle na pondělí, pokryla silnice na Orlickoústecku, potrápila i pošťáky. Celý vlak České pošty zůstal stát přes noc na nádraží v Ústí nad Orlicí. "Doposud byl pozastaven. Aktuálně čekáme, až nás dráhy pustí na trať," sdělil mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.

Problémy měli i doručovatelé v České Třebové. "Ledovka opravdu potrápila. Máme pozdější výjezdy na pochůzku," přiblížil Ivo Vysoudil. Podle něj se však jedná spíše o menší zpoždění. "Nedojde ke zdržení k řádů dnů, to v žádném případě," dodal.

Autor: Jiří Sejkora, Kamil Dubský, Jiří Šmeral

3.12.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 26 000 Kč Odborní pracovníci v oblasti účetnictví, ekonomiky a personalistiky Pracovník/pracovnice back office ekonomického úseku. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce Pardubice, Náplň práce:, 1. Podpora pro vedoucí středisek (kovošrot, recyklace, odpady, nemovitosti), - Administrativní zpracování obchodních nabídek, - Shromáždění podkladů k fakturaci pro středisko kovošrot , - Shromáždění dat o výkonech středisek a jejich zpracování do přehledů, - Kontrola pohledávek z pronájmů, rozúčtování poskytovaných služeb, - Inventury, - Ostatní administrativní a ekonomické podklady dle požadavků vedoucích středisek., , 2. Podpora pro jednatele, hlavního účetního a ekonoma, - Formální likvidace došlých faktur, zajištění ověření věcné správnosti faktur, - Rozúčtování faktur na nákladová střediska, - Archivace účetních dokladů, smluv a dokumentů, - Zpracování převzatých střediskových podkladů a jejich zapracování do výsledků a do měsíčních rozborů hospodaření, - Správa agendy směrnic a pokynů, - Úzká spolupráce s hlavním účetním, - Ostatní., , Kvalifikační a osobní předpoklady:, - SŠ, VŠ ekonomického směru, - Praxe 2 roky na obdobné pozici, - Dobrá orientace a znalost účetních dokladů - zejména faktur, znalost účetnictví vítána, - Uživatelská znalost EXELu a ostatních modulů MS Office, Internet, - Pečivost, odpovědnost, samostatnost, - Analytické myšlení, , Nabízíme:, - Práci ve stabilní soukromé společnosti s více jak 20ti letou historií a dobrým postavením na trhu, - Přátelský pracovní tým, - Nástup možný ihned, nejpozději 1.12.2018, , Pokud Vás tato pozice zaujala a splňujete výše uvedené požadavky, zašlete nám svůj životopis na e-mail kotkova@skeko.cz.. Pracoviště: Sk - eko pardubice s. r. o., 530 02 Pardubice 2. Informace: Personální oddělení, . Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 23 000 Kč Prodavači elektrotechniky, elektroniky a domácích potřeb Prodejce/prodejkyně týmu Vodafone Pardubice. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 32000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Pardubice, Požadujeme: , - Minimálně SŠ vzdělání s maturitou , - Zkušenosti v oblasti aktivního prodeje či zákaznického servisu výhodou , - Orientace v oblasti telekomunikací, nabídce mobilních telefonů, mobilních novinkách a aplikacích , - Pro-aktivitu, nadšení, zaměření na výsledek , - Příjemné vystupování, pro-zákaznická orientace, vstřícný přístup , - Spolehlivost a zodpovědnost , - uživatelská schopnost práce s PC (Microsoft Office) , Nabízíme: , - Bonusy/Prémie/Soutěže , - Provize z prodeje , - Vzdělávací kurzy a rozvojový program , - Služební neomezený tarif , - Sleva na firemní výrobky/služby, , Źivotopisy zasílejte na email: roman.svadlenka@vodafone.com. Pracoviště: Euro shop company s.r.o. - provozovna, Masarykovo náměstí, č.p. 2799, 530 02 Pardubice 2. Informace: Roman Švadlenka, +420 773 000 845. Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 13 500 Kč Pomocníci v kuchyni Pomocníci v kuhcyni. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dělené směny, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Místo výkonu práce Pardubice. , Pracovní doba: dělené směny , 08:30 - 15:00, 16:00 - 22:00, Nepožadujeme doložení kvalifikace a diplomu ale manualní zručnost, krátký a dlouhý týden, časovou flexibiltu a chuť se učit novým věcem., Zaměstnanecké výhody: stravování, zajištěné ubytování. , První kontakt telefonicky - v průbehu celého dne.. Pracoviště: Dinabar s.r.o., Bartolomějská, č.p. 116, 530 02 Pardubice 2. Informace: Petric Nenad, +420 777 218 228. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 25 000 Kč Zámečníci strojů Zámečník/zámečnice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce Přelouč., Nástup možný IHNED. , Pracovní náplň:, - úpravy silničních motorových vozidel, montáže vnitřního i vnějšího zařízení a speciální výbavy vozidel , - práce s ušlechtilou ocelí, příp. hliníkem , Požadujeme :, - výuční list v oboru, praxe výhodou, - svářečský průkaz CO2, - orientace ve strojírenské výkresové dokumentaci, - řidičský průkaz B, - zručnost, pečlivost, flexibilitu , Nabízíme:, - zajímavou práci na plný úvazek ve stabilní české firmě, - možnost získání nových znalostí a kariérního růstu, - školení zaměstnanců ke zvýšení kvalifikace v oboru, - příspěvek na stravování , První kontakt e-mailem.. Pracoviště: Svos, spol. s r.o., Chrudimská, č.p. 1663, 535 01 Přelouč. Informace: Simona Lejhancová, +420 466 955 743,724 107 030.

Ilustrační foto

Bojový tanec Haka strašil přeloučské soky

Ilustrační foto

Již ve středu si zazpíváme na Pernštýnském náměstí

Exploze jako záměr, čerti pod parou a Strach mezi anděly: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 7. až 9. prosince 2018.

Hokejisté Pardubic v derby vedli, ale prohráli po obratu Hradce

Pardubice /FOTO/ - Srovnáno. Hokejisté Mountfieldu oplatili Pardubicím prohru z prvního vzájemného utkání v této sezoně. Hradec Králové vyhrál ve 26. kole Tipsport extraligy na hřišti soupeře 4:1.

Mrtvý muž u Dašic. Policie hledá svědky

Dašice - Na silnici z Dašic v noci zemřel 37letý muž s jízdním kolem. 

Mistra drželi v šachu jen deset minut

Pardubice - Nymburk zkazil domácím jubileum akce Hrajeme spolu za Pardubice

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT