Při čtvrteční nehodě večerního osobního vlaku z Pardubic do Hradce Králové jen zázrakem nedošlo k tragédii. Kdyby vlak díky předchozímu upozornění na předmět na kolejích nepřibrzdil na 10 km/h, mohlo dojít ke skutečnému neštěstí.

Shodou okolností se nehoda stala jen dva kilometry od místa největší železniční tragédie v Česku, kdy v roce 1960 u Stéblové při srážce dvou vlaků zahynulo 118 lidí.

„Kdyby byl vlak plně obsazený a jel by zde běžnou rychlostí, brzdná dráha by byla až několik stovek metrů. Vůbec nedokážu dohlédnout důsledky takového neštěstí,” řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Stejně včera mluvili při zásahu na místě i záchranáři.

Vlaky mezi Pardubicemi a Hradcem Králové jezdí až stokilometrovou rychlostí. Štěstím v neštěstí také bylo, že se jednalo o téměř prázdný večerní vlak. Ve většině rychlíků na této trati přes den cestují stovky pasažérů.

Příčina je záhadou

„Nestandardní chování hlásil strojvedoucí předchozího vlaku. Na základě jeho sdělení byla našimi zaměstnanci ihned zavedena pomalá jízda v úseku (10 km/h). Jen díky tomuto rozkazu došlo pouze k vykolejení přední nápravy lokomotivy bez ohrožení zdraví a životů,” řekl Pavel Halla, mluvčí správce kolejí, Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Provoz na trati byl obnoven až včera odpoledne. Vyšetřovatelé si nyní lámou hlavu, co vůbec zlomení kolejnice způsobilo.

Zatímco ovšem právě SŽDC zmiňuje možnost, že kolejnice se zlomila po předcházejícím pokusu o krádež, Drážní inspekci se takové vysvětlení moc nezamlouvá. Zvláštní je, že před pár dny tu byla výluka právě kvůli údržbě kolejí.

„Trať je pravidelně kontrolována, poslední fyzická kontrola se uskutečnila v pondělí. Probíhá zde také pravidelná defektoskopická kontrola. Domníváme se, že jednou z možných příčin je vada materiálu nebo narušení kolejnice v souvislosti s pokusem o krádež. Toto ale ještě bude předmětem dalšího vyšetřování. Případ vyšetřuje také policie,” dodal Halla.

Kontrola kolejí, ačkoliv proběhla před pár dny, však vůbec nic neznamená. Dokládá to podobná nehoda letos v lednu v Brně-Maloměřicích, kde také došlo k lomu kolejnice a vykolejil tu vlak. I tady byly koleje krátce před nehodou kontrolovány, Drážní inspekce zde ale při vyšetřování zjistila neuvěřitelné lajdáctví.

„Uvidíme, počkáme na vyšetření události v Rosicích. Ale z prvních poznatků to na pokus o krádež moc nevypadá,” řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Inspekce bude zjišťovat, jak mohlo k tak velkému lomu dojít, zda se jedná o vadu materiálu, případně možnost extrémního zatížení po dlouhou dobu. Posvítí si také na to, jak probíhala údržba železničního svršku. „Budeme šetřit, zda nemohlo dojít k nějakému selhání i tady,” dodal Drápal.

Budou si teď vyřizovat účty?

Po podobné nehodě v lednu vBrně-Maloměřicích, kdy na zlomené kolejnici vykolejil nákladní vlak, se do sebe SŽDC jako správce kolejí a Drážní inspekce pořádně pustily. Budou si obě instituce vyřizovat účty i při vyšetřování rosické nehody?

Mluvčí SŽDC Halla tehdy po zveřejnění nelichotivých výsledků vyšetřování maloměřické nehody nepřímo zpochybnil nezávislost Drážní inspekce. Ta totiž na trati objevila obrovské nedostatky.

„Koleje byly krátce před tím kontrolovány, ale jak ukázalo naše vyšetřování, nedostatečně. Byla zde objevena řada závad,” zopakoval včera mluvčí Drážní inspekce Drápal.

V letošním roce inspekce eviduje v Česku už 11 případů lomu kolejnice, ani v jednom z nich však nedošlo k vykolejení vlaku.

„Ovšem vykolejení, kde byl příčinou mimo jiné špatný stav železničního svršku, evidujeme letos už 26. V několika případech se jedná o kombinaci špatného stavu železničního svršku a drážních vozidel, nebo i nedostatky v řízení provozu,” dodal Drápal.

Nehoda u Rosic se stala čtyři dny po 51. výročí tragické nehody na stejné trati u dva kilometry vzdálené Stéblové.