V čem myslíte, že je příčina letošního vysokého počtu obětí dopravních nehod?
Když se nad tím zamyslíme, je těžké říct konkrétní příčinu. Letošní nehody spolu nemají takřka nic společného. Nejsou to stejná místa, nejsou to vyloženě staří nebo mladí lidé, nejsou to vyloženě motorkáři. Velmi těžko se hledá společný jmenovatel.

Proč myslíte, že letos zemřelo tolik lidí? Změnilo se něco výrazně na silnicích?
Na silnicích ani ne, ale jistý posun tady je. Máme letos při autonehodách výrazně nižší počet těžkých zranění. Vloni jich bylo dvacet dva, letos jen pět.

O to víc je ale mrtvých…
Bohužel. Oproti loňsku je ten rozdíl znatelný.

Může na tom mít podíl třeba stav silnic nebo absence obchvatů měst?
To se asi takhle říci nedá. Nemyslím si, že by to bylo přímo tím. Ale určitě na tom má svůj podíl vysoká hustota dopravy. Čím větší a hustší provoz, tím je samozřejmě vyšší pravděpodobnost nehody a tady na Pardubicku je hustota provozu skutečně vysoká.

Co policie v tuto chvíli dělá a může vůbec nějak ovlivnit danou situaci?
Všechny letošní nehody jdou na vrub lidského faktoru, všechny zavinil člověk, nikoliv třeba technická závada nebo nebo například přebíhající zajíc. Všechno jsou to zatím lidská pochybení. Je to o chování řidičů. Pardubická dopravní policie je třeba od konce března nepřetržitě nasazena na dopravně – bezpečnostní akci. Už trvá čtrnáct dní a k tomu ještě navíc vždy jednou za týden policisté v noci obsadí v noci všechny vjezdy do města a důsledně kontrolují projíždějící vozidla. Tyto kontroly v dohledné době určitě nepřestanou.

Znamená to, že se dá čekat i větší přísnost?
Ano. Místo prevence bude muset nastoupit represe. A tolerance bude nulová. Jen pro příklad. Od začátku roku vybrala pardubická dopravní policie na pokutách 1 145 900 korun! Z toho jen za rychlost bylo přes 700 tisíc… A to jsou jen čísla za dopravní policii.

Co byste teď za policisty chtěl poradit nebo vzkázat řidičům?
Snažte se vždy myslet na šťastný návrat a své blízké. Jsou to právě oni, kdo jsou nejvíce postiženi tragickou událostí.